Lidl vill inte ge upp Karlstadtomten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kommunen och Lidls kamp om tomten kanske kan få en lösning.

I nästan ett decennium har Lidl och Karlstad kommun kämpat om vad som ska ske på den tomt som Lidl äger. Kedjan själva vill se en butik i ett plan enligt deras nya koncept medan kommunen insisterar på flervåningshus.

Läs också: Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

– Flera har velat köpa fastigheten eller samarbeta i ett gemensamt projekt, men vi är lite envisa. Vi vill ju ha den här tomten. Det är ett utmärkt läge med flera bostadsområden i närheten och inte så många konkurrerande butiker, säger etableringsansvarige Johan Vennerström till Värmlands Folkblad.

Nu kanske det finns en kompromiss mellan Lidl och kommunen, nämligen en butik i bottenplanet på ett bostadshus.

– Vi har aldrig byggt i botten på ett bostadshus – men i undantagsfall kan det bli aktuellt, säger Johan Vennerström.

Men det finns en del hinder på vägen innan ett sådant projekt skulle bli aktuellt.

– Vi har inte varit inblandade i något sådant byggprojekt, det innebär ju att vi måste dela parkering, det kan bli problem med leveranser och andra begränsningar. Även byggtiden drar ut rejält - från sex-nio månader för en renodlad butik till minst ett par år med bostäder, säger Johan Vennerström.

Mer om:Lidl


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Arkiv

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nu har sista munken sålts

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196