Tänker långsiktigt på julljusen

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Vintertid och julhandel närmar sig, och belysning är ett självklart inslag för både stadskärnor, gallerior och köpcentrum.


Men ska högtidsglädjen grumlas av hög energiförbrukning och miljömässiga fotavtryck?
– Det finns en missuppfattning här, säger Niclas Johansson vd för svenska grenen av österrikiska belysningsföretaget MK-Illumination.
– Praktiskt taget alla använder LED-belysning idag. De drar mindre energi än motsvarande äldre ljuskällor. Men de drar ganska mycket resurser vid tillverkningen. Den använder som därför tänker kortsiktigt, och köper in belysning som bara håller ett år, gör miljön en otjänst.
Niclas Johansson menar att den som köper in belysning för exempelvis industrin har det här i åtanke. Men motsvarande inköpare i till exempel retail och inom kommunerna är inte lika medvetna.
– Det är lätt att tänka ”En sådan här liten lampa och bara inför julen...”
MK-Illuminations affärsidé bygger helt på jul- och vinterbelysning utomhus och inomhus i citykärnor, gallerior och köpcentrum. Mest kända är kanske deras älgar i jätteformat på Nybroplan och Sergels Torg i Stockholm.
Att ge kunder och besökare upplevelse är något som bolagets kunder allt oftare pratar om, liksom att bygga varumärke. Städer och gallerior vill dra kunder och han är övertygad om att läcker julbelysning i en stad starkt kan bidra till att locka vinterturister till Stockholm.
– Inte sällan kommer tar också våra kunder upp säkerhetsaspekten in i bilden, inte minst vad gäller belysning i parker.
Niclas Johansson har arbetat med julbelysning sedan 1994 och ser vissa trender.
– Överlag är svenskarna mycket traditionsbundna vad det gäller julen och belysning. På idéstadiet spånar man gärna vad gäller belysning, men sedan landar det mer försiktigt.
Annars blir det vanligare och vanligare att julbelysningen övergår till vinterbelysning. Ljusdekorationerna strippas på de juligaste inslagen, och stommen får sitta kvar och vara med – om än inte ända fram till påska – men under en del av vintern.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Nyhetsbrev

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Arkiv
1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Värmen sänker tron på framtiden

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178