Vinnare: Västerås

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenska Stadskärnor tilldelar Västerås utmärkelsen Årets Purple Flag-stad i Sverige 2017. Genom samverkan mellan en rad aktörer har Västerås blivit en trygg och attraktiv stad även på kvällen.

Allt från affärsidkare, Västerås stad, fastighetsägare, restauranger, kaféer, restauranger och hotell till polis, vaktbolag och ideella krafter har involverats i arbetet med att göra Västerås mer vänligt och lockande.

Västerås får priset för sitt framgångsrika och kontinuerliga arbete i samverkan baserad på Purple Flags fokusområden säkerhet, tillgänglighet, utbud, plats och policy.

–Västerås har implementerat Purple Flags områden i kommunens handlingsplan och säkrat arbetet för en tryggare, attraktivare stad för framtida generationer, säger Tomas Kruth, projektledare för Purple Flag hos Svenska Stadskärnor.

Det har hänt en del i staden det senaste året: Stadsparken har fått ny belysning och nya sittplatser och staden har gemensamt utvecklat en mängd olika aktiviteter.Den så kallade kvällsekonomin tiden mellan 17 och 05 har utvecklats väl. Antalet besök för perioden januari till maj ökade hela 23 procent jämfört med 2016.

Priset delades ut på Sweden Urban Arenas bankettmiddag den 23 oktober i Stockholm.

Fakta:

Purple Flag har funnits sedan 2006 och ett 50-tal städer i Storbritannien och Irland har deltagit i programmet med goda mätbara resultat. Den lila flaggan blir symbolen för en säker, trygg och attraktiv stad som håller en hög och trygg kvalitet, kvälls- som nattetid.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Sibylla öppnar nytt i Västerås

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.24