23948sdkhjf

Kundtjänst neeeejj!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Tre av fyra konsumenter förknippar kundservice med irritation och frustration.

Det visar en ny undersökning från programvaruföretaget Zendesk. Företaget är specialiserade på programvara för att optimera kundrelationer. Enkäten som besvarats av 1008 svenskar visar att 72 procent förknippar kundservice med något negativt,. I jämförelse associerar bara 42 procent av svenskarna ett tandläkarbesök med irritation och frustration.

Hellre tandläkanen än kundtjänst alltså.
Den yngre generationen är mest otålig. 73 procent av ungdomarna blir frustrerade av kontakten med kundtjänstavdelningar. Men de äldre är inte långt efter i att tappa tålamodet då 70 procent av de äldre konsumenterna blir irriterade i kontakten med kundservice. Zendesk skriver att dessa data visar att kundtjänstavdelningar runtom i landet inte är tillräckligt förbereda på att möta de krav och förväntningar som finns på kundservice hos olika verksamheter idag.

– Analysresultatet stämmer överens med Zendesks bild av den otåliga konsumenten i vad vi kallar "Expectation Economy", vilket är en trend på tydlig frammarsch. Idag är konsumenterna utrustade med den senaste och smartaste tekniken, de har ofta full insyn via sociala medier, samtidigt som man får tillgång till mer och mer personlig och relevant information. Det innebär att kraven på kvalitet och relevans är mycket höga, medan tålamodet med ett företag och deras löfte till kunderna är mycket litet, säger Thomas Olsen, säljchef för Zendesk i Norden.
Det som irriterar mest är att bli bollad mellan olika avdelningar, långa svarstider och otrevligt bemötande.
– Ärenden som tar onödigt lång tid är några av de saker som stör oss mest i vår vardag, betonar Thomas Olsen.
Han framhåller att kundtjänst är en allt viktigare funktion och att företagen borde bli mycket bättre på att lyssna på kunderna,förstå deras behov, och eliminera de delar av kuntjänst som irriterar mest.
Han ger också recept på hur en bra kundtjänst ska vara:
– Analysen visar att 62 procent av svenskarna i nuläget föredrar att komma i kontakt med kundtjänst via telefon medan 31 procent föredrar e-post, chatt och självbetjäning. Men han säger också att kundens förväntningar ändras över tid:
qqÅr 2020 förväntar sig bara 24 procent  av de svarande att använda telefonen medan 53 procent kommer föredra att ha kontakt via e-post, chatt och självbetjäning, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.111