23948sdkhjf

Kundtjänst neeeejj!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Tre av fyra konsumenter förknippar kundservice med irritation och frustration.

Det visar en ny undersökning från programvaruföretaget Zendesk. Företaget är specialiserade på programvara för att optimera kundrelationer. Enkäten som besvarats av 1008 svenskar visar att 72 procent förknippar kundservice med något negativt,. I jämförelse associerar bara 42 procent av svenskarna ett tandläkarbesök med irritation och frustration.

Hellre tandläkanen än kundtjänst alltså.
Den yngre generationen är mest otålig. 73 procent av ungdomarna blir frustrerade av kontakten med kundtjänstavdelningar. Men de äldre är inte långt efter i att tappa tålamodet då 70 procent av de äldre konsumenterna blir irriterade i kontakten med kundservice. Zendesk skriver att dessa data visar att kundtjänstavdelningar runtom i landet inte är tillräckligt förbereda på att möta de krav och förväntningar som finns på kundservice hos olika verksamheter idag.

– Analysresultatet stämmer överens med Zendesks bild av den otåliga konsumenten i vad vi kallar "Expectation Economy", vilket är en trend på tydlig frammarsch. Idag är konsumenterna utrustade med den senaste och smartaste tekniken, de har ofta full insyn via sociala medier, samtidigt som man får tillgång till mer och mer personlig och relevant information. Det innebär att kraven på kvalitet och relevans är mycket höga, medan tålamodet med ett företag och deras löfte till kunderna är mycket litet, säger Thomas Olsen, säljchef för Zendesk i Norden.
Det som irriterar mest är att bli bollad mellan olika avdelningar, långa svarstider och otrevligt bemötande.
– Ärenden som tar onödigt lång tid är några av de saker som stör oss mest i vår vardag, betonar Thomas Olsen.
Han framhåller att kundtjänst är en allt viktigare funktion och att företagen borde bli mycket bättre på att lyssna på kunderna,förstå deras behov, och eliminera de delar av kuntjänst som irriterar mest.
Han ger också recept på hur en bra kundtjänst ska vara:
– Analysen visar att 62 procent av svenskarna i nuläget föredrar att komma i kontakt med kundtjänst via telefon medan 31 procent föredrar e-post, chatt och självbetjäning. Men han säger också att kundens förväntningar ändras över tid:
qqÅr 2020 förväntar sig bara 24 procent  av de svarande att använda telefonen medan 53 procent kommer föredra att ha kontakt via e-post, chatt och självbetjäning, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Nyhetsbrev

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Arkiv

Butik 140 för optikkedjan

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Nu vill de också handla mat på nätet

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Här expanderar Jysk

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123