Amazon på väg till Sverige

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Om en månad eller ett år kommer Amazon att etablera sig i Sverige. Detta enligt Pricerunners vd Nicklas Storåkers, som talade på techsajtens Breakits event Retail Tech Stockholm nyligen.

Hur stor påverkan denna lansering kommer att få på den svenska e-handelsmarknaden är ett hett diskussionsämne just nu. Breakit har lyssnat med flera e-handelsprofiler och fått olika svar. Nicklas Storåkers säger själv att man kan tolka nyheten negativt och se det som att alla e-handlare blir slavar under Amazon och att det därför inte skulle finnas plats för de svenska e-handlarna.

En mer positiv tolkning är att det kommer ytterligare en plattform och ny kanal:

–  Alla e-handlare, med vissa undantag, är tokberoende av Google, de köper trafik eller optimerar järnet. Amazon blir ett annat trafikalternativ, säger han till Breakit.

Investeraren Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital är inte så positiv. Han menar att man redan nu kan se att värderingarna på svenska e-handelsbolag påverkats negativt av Amazons väntade intåg.

Det kommer få olika konsekvenser för olika spelare. Men kurserna har fallit för många. E-handelsbolag värderas ner, säger han. 

Susanne Najafi, medgrundare och investerare på Backing Minds, är däremot inte lika övertygad om att det kommer drabba svenska e-handlare hårt och framhåller att e-handelsmarknaden i Storbritannien, Tyskland och Japan inte värderats neråt, trots att Amazon där nästan har lika stor utbredning som i USA.

Hon ifrågasätter också om Amazon verkligen kommer satsa hårt på just lilla Sverige. Norden utgör bara en ynka procent av Amazons omsättning.










Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kronans Apotek öppnar nytt

Säger nej till Black Friday

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Arkiv

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Blomsterlandet öppnar nytt

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152