23948sdkhjf

Digitaliseringen utmanar äldre

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Enligt en ny rapport som är framtagen av Visma tycker nio av tio svenskar att digitaliseringen är en utmaning för äldre.

Vismas rapport Det digitala samhället” kartlägger svenskarnas attityder kring digitalisering. Enligt 61 procent av befolkningen är det viktigt att hänga med i den digitala utvecklingen. Samtidigt anser hela 88 procent att den digitala utvecklingen innebär utmaningar för äldre personer.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon

Digitaliseringen ska vara till nytta för hela befolkningen, oavsett ålder och kunskapsnivå. Det ställer höga krav på oss och alla andra som tar fram nya digitala lösningar vad gäller användarvänlighet och enkelhet, kommenterar Pär Johansson, digitaliseringsexpert på Visma i ett pressmeddelande.

Attityderna hos yngre och äldre skiljer sig dessutom markant. I åldersgruppen 18–29 år är självförtroendet högt. Där tycker hela 38 procent att de är mer digitala än snittet. Detta kan jämföras med personer i åldrarna 60–74 år där endast 13 procent svarar detsamma.

Pär Johansson framhåller att den digitala kompetensen kommer att bli allt viktigare i framtiden.

Det är positivt att så många vill hänga med i den digitala utvecklingen. Samtidigt är det viktigare än någonsin att redan i tidig skolålder uppmuntra ungas tekniska nyfikenhet och digitala förståelse. Kunskaper inom exempelvis programmering kommer hela tiden att stiga i värde, säger han.

Läs hela rapporten på visma/detdigitalasamhalle

Mer om: DIGITALISERING | Visma
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131