23948sdkhjf

Digitaliseringen utmanar äldre

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Enligt en ny rapport som är framtagen av Visma tycker nio av tio svenskar att digitaliseringen är en utmaning för äldre.

Vismas rapport Det digitala samhället” kartlägger svenskarnas attityder kring digitalisering. Enligt 61 procent av befolkningen är det viktigt att hänga med i den digitala utvecklingen. Samtidigt anser hela 88 procent att den digitala utvecklingen innebär utmaningar för äldre personer.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon

Digitaliseringen ska vara till nytta för hela befolkningen, oavsett ålder och kunskapsnivå. Det ställer höga krav på oss och alla andra som tar fram nya digitala lösningar vad gäller användarvänlighet och enkelhet, kommenterar Pär Johansson, digitaliseringsexpert på Visma i ett pressmeddelande.

Attityderna hos yngre och äldre skiljer sig dessutom markant. I åldersgruppen 18–29 år är självförtroendet högt. Där tycker hela 38 procent att de är mer digitala än snittet. Detta kan jämföras med personer i åldrarna 60–74 år där endast 13 procent svarar detsamma.

Pär Johansson framhåller att den digitala kompetensen kommer att bli allt viktigare i framtiden.

Det är positivt att så många vill hänga med i den digitala utvecklingen. Samtidigt är det viktigare än någonsin att redan i tidig skolålder uppmuntra ungas tekniska nyfikenhet och digitala förståelse. Kunskaper inom exempelvis programmering kommer hela tiden att stiga i värde, säger han.

Läs hela rapporten på visma/detdigitalasamhalle

Mer om: DIGITALISERING | Visma
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Butik 140 för optikkedjan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Nyhetsbrev

Nu vill de också handla mat på nätet

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157