Digitaliseringen utmanar äldre

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Enligt en ny rapport som är framtagen av Visma tycker nio av tio svenskar att digitaliseringen är en utmaning för äldre.

Vismas rapport Det digitala samhället” kartlägger svenskarnas attityder kring digitalisering. Enligt 61 procent av befolkningen är det viktigt att hänga med i den digitala utvecklingen. Samtidigt anser hela 88 procent att den digitala utvecklingen innebär utmaningar för äldre personer.

Läs också: En av tre vill slippa papperskvitton

Digitaliseringen ska vara till nytta för hela befolkningen, oavsett ålder och kunskapsnivå. Det ställer höga krav på oss och alla andra som tar fram nya digitala lösningar vad gäller användarvänlighet och enkelhet, kommenterar Pär Johansson, digitaliseringsexpert på Visma i ett pressmeddelande.

Attityderna hos yngre och äldre skiljer sig dessutom markant. I åldersgruppen 18–29 år är självförtroendet högt. Där tycker hela 38 procent att de är mer digitala än snittet. Detta kan jämföras med personer i åldrarna 60–74 år där endast 13 procent svarar detsamma.

Pär Johansson framhåller att den digitala kompetensen kommer att bli allt viktigare i framtiden.

Det är positivt att så många vill hänga med i den digitala utvecklingen. Samtidigt är det viktigare än någonsin att redan i tidig skolålder uppmuntra ungas tekniska nyfikenhet och digitala förståelse. Kunskaper inom exempelvis programmering kommer hela tiden att stiga i värde, säger han.

Läs hela rapporten på visma/detdigitalasamhalle

Mer om: DIGITALISERING | Visma


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Besökarna färre men försäljningen ökar

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157