Fina siffror för Apoteksgruppen

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Trots hård konkurrens fortsätter Apoteksgruppen att utvecklas starkt.

Det tredje kvartalet såg bra ut för Apoteksgruppen. Försäljningen ökade, lönsamheten förbättrades och antalet apotek har vuxit förväntad takt.

 Vi ser att vår strategi att konsekvent satsa på kundvärde, rådgivning och personlig service står sig bra som alternativ till den volymorienterade e-handeln,säger Tony Johansson som är vd på Apoteksgruppen i ett pressmeddelande.

Läs också: Apoteksgruppen tror inte på e-handeln

För apotek anslutna till Apoteksgruppen har omsälttningen ökat med 2,8 procent från 2 752,1 till 2 828,1 miljoner kronor. Fler apotek och en förändrad produktmix ska framför allt vara förklaringen till detta.

Läs också: Klart med ny ägare till Apoteksgruppen

Proformaresultat för anslutna apotek i Apoteksgruppen*

Mkr Jan–sep 2017 Jan–sep 2016
Omsättning 2 828,1 2 752,1
Bruttovinst 716,3 701,6
Personalkostnader -317,3 -305,5
Övriga rörelsekostnader -266,4 -260,2
Av- och nedskrivningar -44,6 -47,7
Rörelseresultat (EBIT) 88,0 88,2
Rörelsemarginal (EBIT) 3,1 % 3,2 %

* Avser apoteksdrift inom Apoteksgruppen i sin helhet, det vill säga som om samtliga apotek ingick i en koncern.

Mer om: Apoteksgruppen


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Regionchef på Kappahl till Indiska

Arkiv
1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.271