Apoteksgruppen tror inte på e-handeln

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Fokuserar på personlig service istället.

Igår släppte Apoteksgruppen sina siffror för det tredje kvartalet. Där gick det att utläsa positiva resultat – under perioden har omsättningen ökat med 2,8 procent till 2,8 miljarder kronor samtidigt som lönsamheten har förbättrats. Fler apotek och en förändrad produktmix ska framför allt vara förklaringen till detta.

I ett pressmeddelande framhöll vd:n Tony Johansson även att deras: ”strategi att konsekvent satsa på kundvärde, rådgivning och personlig service står sig bra som alternativ till den volymorienterade e-handeln.”

Apoteksgruppen tror inte på att bara bedriva e-handel. Kommunikationschefen Maria Mårfält kommenterade detta i en artikel på ehandel.se.

Vi har haft en e-handelslösning, där utskicken skedde från ett av våra apotek men det blev inte hållbart i längden. Ska man bedriva e-handel i vår bransch behövs större satsningar på logistiken och det fungerade inte riktigt för oss då.

Läs också: Klart med ny ägare till Apoteksgruppen

Till Dagens Handel poängterar hon att det inte är tal om någon nedläggning. De har fortsatt en websida där kunderna kan beställa produkter som hämtas ut i butik. 

- Den servicen kommer vi fortsätta med, säger Maria Mårfält. 

Mer om: Apoteksgruppen


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Regionchef på Kappahl till Indiska

Arkiv

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Butiken får el från taket

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Securitas tecknar avtal med modejätte

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.301