Kraftig försäljningsökning av livsmedel i nätbutikerna

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med hela 21 procent under tredje kvartalet.

Lösplock växte med 38 procent medan middagslösningar backade 7 procent, enligt D-food Index som görs av Svensk Digital Handel i samarbete med HUI Research.

Läs också: Bok- och pappershandeln störtdök

Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel, tror att nedgången för middagslösningarna helt enkelt kan bero på att konkurrensen från lösplocket ökat.

– I och med att det har blivit enklare att handla lösplock tror vi kanske att det inte  längre finns samma behov av middagslösningar, säger hon.

Lösplocket kan också ha gynnats av att alla de stora livsmedelskedjorna har tagit steget fullt ut på nätet, enligt Winbom.

– Kedjorna har nu också lösningar som gjort det enklare för konsumenterna att handla, säger hon.

Läs också: Urstarkt för byggvaror trots kris

Indexet för tredje kvartalet omfattar både perioden med industrisemester och återgången till vardag under hösten.

– Jag tror att många passade på att handla mat på nätet när de åkte ut till sommarstugorna. Och sedan har de fortsatt efter att de kom hem, säger Malin Winbom, som förutspår att näthandeln med livsmedel kommer att fortsätta öka.

– Vi handlar inte så mycket mat på nätet jämfört med exempelvis britterna, konstaterar hon.

D-food Index speglar försäljningen i kronor och ören hos alla de stora aktörerna inom handeln med mat på nätet.

I fjol såldes livsmedel för totalt 3,8 miljarder kronor, enligt Winbom.  Hittills i år har försäljningen ökat 17 procent. Lösplocket har gått upp hela 37 procent medan försäljningen av färdiga middagslösningar backat 9 procent.

Försäljningen av mat på nätet
Typ av försäljning Tredje kvartalet* Hittills i år*
Middagslösningar −7 −9
Lösplock 38 37
Totalt 21 17
*Fotnot: Ökning av försäljningen i procent
Källa: D-food Index, Svensk Digital Handel, HUI Research



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Apoteket tar plats på KS

Pressbyrån på Karolinska

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Lakritskedjan expanderar

Här öppnar Samsung

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Jysk växer i Blekinge

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Teater blir cykelbutik

Öppnar nytt i Sölvesborg

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Marknadsför med AI

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Första kedjan utan palmolja

Krönika
Ingvar och jag

Salming stänger och öppnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178