23948sdkhjf

Kraftig försäljningsökning av livsmedel i nätbutikerna

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med hela 21 procent under tredje kvartalet.

Lösplock växte med 38 procent medan middagslösningar backade 7 procent, enligt D-food Index som görs av Svensk Digital Handel i samarbete med HUI Research.

Läs också: Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel, tror att nedgången för middagslösningarna helt enkelt kan bero på att konkurrensen från lösplocket ökat.

– I och med att det har blivit enklare att handla lösplock tror vi kanske att det inte  längre finns samma behov av middagslösningar, säger hon.

Lösplocket kan också ha gynnats av att alla de stora livsmedelskedjorna har tagit steget fullt ut på nätet, enligt Winbom.

– Kedjorna har nu också lösningar som gjort det enklare för konsumenterna att handla, säger hon.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Indexet för tredje kvartalet omfattar både perioden med industrisemester och återgången till vardag under hösten.

– Jag tror att många passade på att handla mat på nätet när de åkte ut till sommarstugorna. Och sedan har de fortsatt efter att de kom hem, säger Malin Winbom, som förutspår att näthandeln med livsmedel kommer att fortsätta öka.

– Vi handlar inte så mycket mat på nätet jämfört med exempelvis britterna, konstaterar hon.

D-food Index speglar försäljningen i kronor och ören hos alla de stora aktörerna inom handeln med mat på nätet.

I fjol såldes livsmedel för totalt 3,8 miljarder kronor, enligt Winbom.  Hittills i år har försäljningen ökat 17 procent. Lösplocket har gått upp hela 37 procent medan försäljningen av färdiga middagslösningar backat 9 procent.

Försäljningen av mat på nätet
Typ av försäljning Tredje kvartalet* Hittills i år*
Middagslösningar −7 −9
Lösplock 38 37
Totalt 21 17
*Fotnot: Ökning av försäljningen i procent
Källa: D-food Index, Svensk Digital Handel, HUI Research

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Fresks köper från XL

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Från Tele2 till Blocket

Nyhetsbrev

176 miljoner till MQ

Arkiv

Ny marknad för Jysk

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Sjunde butiken för Dogman

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134