23948sdkhjf

Stort intresse för svensk kampanj i Shanghai

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Bakom initiativet står det svenska konsulatet.

E-handel sajten Tmall går offline i helgen och säljer produkter från Kaimen – The Swedish Brand Store” på varuhuset K11 i Shanghai. Intresset har varit stort hos svenska märken. På plats finns bland annat Daniel Wellington, Fjällräven, Urbanears, Brio, Stiga och Electrolux.

Läs också: Krismöte om kinesisk moms

Det svenska konsulatet samarbetar med Johan & Johan som äger Kaimen. Företaget grundades för åtta år sedan i Shanghai med ambitionen att hjälpa västerländska varumärken att sälja produkter i Kina.

Verksamheten har nu vuxit till Hong Kong och Vietnam. Där såg de tidigt att det fanns potential att hjälpa västerländska företagare. Man upplevde att man tappade kontrollen över sitt varumärke och att det var svårt att få sin partner att förstå varumärkets värden och DNA, menar Johan Wikander.

En solskenshistoria är Klippans Yllefabrik som åtta veckor efter första kontakt sålde sin första pläd på Tmall i Kina. Klippan och BabyBjörn deltog också i en live-streaming organiserad av oss och Alibaba i september med 3,7 miljoner tittare online, kommenterar han.

Mer om: Johan & Johan | Kina
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Nyhetsbrev

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Här expanderar Jysk

Butik 140 för optikkedjan

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Ikeas testkoncept läggs ned

Twilfit till Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.227