Så mycket ökar e-handeln i jul

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Julklappsinköpen i e-handeln väntas öka med nära 1 miljard kronor i år. Var tredje julklapp spås gå genom näthandeln, enligt Postnords julprognos.

Svenskarna väntas köpa julklappar för 20 miljarder och 6,4 miljarder väntas hamna i e-handeln, enligt Postnords julprognos som är baserad på den kommande e-barometern.

Det är en ökning med 14 procent från 5,5 miljarder i fjol och var tredje klapp väntas nå konsument den vägen.

2014 gjordes 24 procent av julklappsinköpen i e-handeln.

Allt större andel av julklappsinköpen flyttar online, andelen blir större och större för varje år som går. Jag tror att många konsumenter vill ha möjlighet att handla från ett större utbud, jämföra priser och slippa trängas i butiker. Helt enkelt göra smidiga julklappsinköp hemifrån, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

I undersökningen svarar varannan person, 46 procent, att de kommer att e-handla julklappar. 

Läs också: Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Mest frekventa inom e-handel sias konsumenter inom åldersgruppen 18 till 49 år vara där 7 av 10 ämnar göra julklappinköpen digitalt och var tionde göra alla köpen online.

Läs också: Sällanköp drivs av näthandeln

Enligt undersökningen planerar var femte konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december, särskilt de som e-handlar julklapparna där fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

Undersökningen är baserad på data från kommande e-barometer för tredje kvartalet 2017 som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Lidl vill tillbaka till Norge

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Butiken får el från taket

Arkiv

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207