Svag ökning för servicehandeln

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Tredje kvartalet har försäljningen stigit med 0,5 procent.

Convenience-branschen har mött tuffa jämförelsetal hela året och tredje kvartalet var inget undantag. Enbart Minilivs gick emot strömmen och uppvisade årets starkaste tillväxttal. Det kommande kvartalet var dock fjolårets svagaste, vilket öppnar upp för en stark avslutning om försäljningen faller väl ut, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden som har utfört mätningen. 

Minilivs har ökat sin totala försäljning med 4 procent. Fast food såg en tillväxt på 2,3 procent medan spel och tobak har uppvisat en svagare ökning på 0,5 procent. Delbranscherna trafikbutiker och café har haft det tuffast. Trafikbutikerna gick med minus 0,8 procent och café med minus 3,6 procent.

Totalt ökade convenience-branschen med 0,5 procent under kvartalet. Den svaga utvecklingen går hand i hand med handlarnas framtidstro som minskade från 46 till 40 mellan andra och tredje kvartalet.

Kedjeaktörerna var desto mer positiva. Där gick det att utmäta ett nettotal på 56 procent gentemot 24 procent.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.24