23948sdkhjf

Svag ökning för servicehandeln

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Tredje kvartalet har försäljningen stigit med 0,5 procent.

Convenience-branschen har mött tuffa jämförelsetal hela året och tredje kvartalet var inget undantag. Enbart Minilivs gick emot strömmen och uppvisade årets starkaste tillväxttal. Det kommande kvartalet var dock fjolårets svagaste, vilket öppnar upp för en stark avslutning om försäljningen faller väl ut, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden som har utfört mätningen. 

Minilivs har ökat sin totala försäljning med 4 procent. Fast food såg en tillväxt på 2,3 procent medan spel och tobak har uppvisat en svagare ökning på 0,5 procent. Delbranscherna trafikbutiker och café har haft det tuffast. Trafikbutikerna gick med minus 0,8 procent och café med minus 3,6 procent.

Totalt ökade convenience-branschen med 0,5 procent under kvartalet. Den svaga utvecklingen går hand i hand med handlarnas framtidstro som minskade från 46 till 40 mellan andra och tredje kvartalet.

Kedjeaktörerna var desto mer positiva. Där gick det att utmäta ett nettotal på 56 procent gentemot 24 procent.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nyhetsbrev

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Arkiv

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Ikea ökar - främst i Sverige

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

Nilson group och Vagabond skiljer sig

"Uppdelningen har gjorts i samförstånd och med de bästa intentioner för respektive bolag".

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207