Svenska företag är dåliga på att kräva betalning

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Enligt en ny undersökning får endast en av fyra betalt i tid.

Företagets oro att förlora en bra och upparbetad kundrelation skapar onödiga kreditförluster, menar Fintech-bolaget Opus Capita.

De har genomfört en studie bland femhundra it-chefer och beslutsfattare i Sverige, Norge och Finland. Den visar att mer än trettio procent avstår från inkassoåtgärder även om de tror att den försenade betalningen kan leda till försämrade kredittider eller en kreditförlust.

Två av tre företag avstår medvetet från att kräva in obetalda fakturor trots att det har skickats ut påminnelser. 

 – Att bibehålla en bra kundrelation är givetvis otroligt viktigt. Men vi måste våga fråga oss om det är rimligt att binda upp kapital eller acceptera en kreditrisk, på grund av rädsla att skada kundrelationen. Få av oss tror jag skulle acceptera att vara den person som ständigt betalar restaurangnotan när vi äter med våra vänner, som en förutsättning för att bli bjuden nästa gång, säger Olof Andersson, projektchef på Opus Capita Sverige i ett uttalande.

Undersökningen visar också att det är mer än dubbelt så vanligt för medarbetarna på företag som inte kräver in obetalda fakturor att uppleva oro och stress.

­­– Vi ser i undersökningen att tuffare kreditkontroller leder till nöjdare medarbetare. Fler än hälften av respondenterna (54 procent) är väldigt nöjda med krav- och faktureringsrutinerna på företag med strikta policys, att jämföra med endast 31 procent på företag med mindre strikta rutiner, säger Olof Andersson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181