23948sdkhjf

Svenska företag är dåliga på att kräva betalning

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Enligt en ny undersökning får endast en av fyra betalt i tid.

Företagets oro att förlora en bra och upparbetad kundrelation skapar onödiga kreditförluster, menar Fintech-bolaget Opus Capita.

De har genomfört en studie bland femhundra it-chefer och beslutsfattare i Sverige, Norge och Finland. Den visar att mer än trettio procent avstår från inkassoåtgärder även om de tror att den försenade betalningen kan leda till försämrade kredittider eller en kreditförlust.

Två av tre företag avstår medvetet från att kräva in obetalda fakturor trots att det har skickats ut påminnelser. 

 – Att bibehålla en bra kundrelation är givetvis otroligt viktigt. Men vi måste våga fråga oss om det är rimligt att binda upp kapital eller acceptera en kreditrisk, på grund av rädsla att skada kundrelationen. Få av oss tror jag skulle acceptera att vara den person som ständigt betalar restaurangnotan när vi äter med våra vänner, som en förutsättning för att bli bjuden nästa gång, säger Olof Andersson, projektchef på Opus Capita Sverige i ett uttalande.

Undersökningen visar också att det är mer än dubbelt så vanligt för medarbetarna på företag som inte kräver in obetalda fakturor att uppleva oro och stress.

­­– Vi ser i undersökningen att tuffare kreditkontroller leder till nöjdare medarbetare. Fler än hälften av respondenterna (54 procent) är väldigt nöjda med krav- och faktureringsrutinerna på företag med strikta policys, att jämföra med endast 31 procent på företag med mindre strikta rutiner, säger Olof Andersson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskedja drar upp volymen

Nu öppnar e-handlarens superlager

Zalandos nya logistikcenter invigs officiellt i dag.

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet här.

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Plockar in nätvaror i fysisk miljö - öppnar XL-butik

Jysk storformatsatsar och bygger om och ut butiken i Kungens Kurva.

Nyhetsbrev

Här öppnar nästa Apotek Hjärtat

Arkiv

Utredaren sågar tillträdesförbudet

Men förslaget är inlämnat och kan röstats igenom ändå – så ser det ut.

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

1

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Artist in i nätapotek

Butikskoncept i konkurs

Så mycket ökar Elons näthandel

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Bygghandeln minskar – men ökar

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Här är de nya ministrarna

Här stänger Polarn O. Pyret

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.229