Svenska företag är dåliga på att kräva betalning
Företagets oro att förlora en bra och upparbetad kundrelation skapar onödiga kreditförluster, menar Fintech-bolaget Opus Capita.
De har genomfört en studie bland femhundra it-chefer och beslutsfattare i Sverige, Norge och Finland. Den visar att mer än trettio procent avstår från inkassoåtgärder även om de tror att den försenade betalningen kan leda till försämrade kredittider eller en kreditförlust.
Två av tre företag avstår medvetet från att kräva in obetalda fakturor trots att det har skickats ut påminnelser.
– Att bibehålla en bra kundrelation är givetvis otroligt viktigt. Men vi måste våga fråga oss om det är rimligt att binda upp kapital eller acceptera en kreditrisk, på grund av rädsla att skada kundrelationen. Få av oss tror jag skulle acceptera att vara den person som ständigt betalar restaurangnotan när vi äter med våra vänner, som en förutsättning för att bli bjuden nästa gång, säger Olof Andersson, projektchef på Opus Capita Sverige i ett uttalande.
Undersökningen visar också att det är mer än dubbelt så vanligt för medarbetarna på företag som inte kräver in obetalda fakturor att uppleva oro och stress.
– Vi ser i undersökningen att tuffare kreditkontroller leder till nöjdare medarbetare. Fler än hälften av respondenterna (54 procent) är väldigt nöjda med krav- och faktureringsrutinerna på företag med strikta policys, att jämföra med endast 31 procent på företag med mindre strikta rutiner, säger Olof Andersson.