Svenska företag är dåliga på att kräva betalning

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Enligt en ny undersökning får endast en av fyra betalt i tid.

Företagets oro att förlora en bra och upparbetad kundrelation skapar onödiga kreditförluster, menar Fintech-bolaget Opus Capita.

De har genomfört en studie bland femhundra it-chefer och beslutsfattare i Sverige, Norge och Finland. Den visar att mer än trettio procent avstår från inkassoåtgärder även om de tror att den försenade betalningen kan leda till försämrade kredittider eller en kreditförlust.

Två av tre företag avstår medvetet från att kräva in obetalda fakturor trots att det har skickats ut påminnelser. 

 – Att bibehålla en bra kundrelation är givetvis otroligt viktigt. Men vi måste våga fråga oss om det är rimligt att binda upp kapital eller acceptera en kreditrisk, på grund av rädsla att skada kundrelationen. Få av oss tror jag skulle acceptera att vara den person som ständigt betalar restaurangnotan när vi äter med våra vänner, som en förutsättning för att bli bjuden nästa gång, säger Olof Andersson, projektchef på Opus Capita Sverige i ett uttalande.

Undersökningen visar också att det är mer än dubbelt så vanligt för medarbetarna på företag som inte kräver in obetalda fakturor att uppleva oro och stress.

­­– Vi ser i undersökningen att tuffare kreditkontroller leder till nöjdare medarbetare. Fler än hälften av respondenterna (54 procent) är väldigt nöjda med krav- och faktureringsrutinerna på företag med strikta policys, att jämföra med endast 31 procent på företag med mindre strikta rutiner, säger Olof Andersson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185