Egna varumärken är fortsatt starka

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenskarna är positiva till livsmedelsbutikerna egna varumärken.

I en ny rapport från Yougov framgår det att de svenska konsumenterna har en fortsatt positiv inställning till livsmedelsbutikernas egna varumärken samtidigt som antalet negativt inställda sjunker.

Läs också: Det får oss att vilja shoppa på nätet

Det är framför allt kvinnor och yngre konsumenter som är positiva till EMV visar en ny rapport från Yougov.

Den allmänna inställningen är positiv, nästan 6 av 10 utfrågade är positiva till EMV. Utvecklingen visar även att signifikant färre har en negativ inställning till livsmedelsbutikers egna varumärken jämfört med 2013.

Starkast ställning har EMV hos kvinnor varav 67 procent är positiva och endast 9 procent negativa samt hos de yngre konsumenterna, 18-34 år, varav 62 procent är positiva och endast 7 procent negativa.

Den drivande faktorn till den positiva inställningen är produkternas prisvärdhet. Upplevd sämre kvalitet däremot är den främsta anledningen till de utfrågades negativa inställning.

Mer om:EMV |Yougov


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Apoteket tar plats på KS

Svagt uppåt för Strongpoint

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Han lämnar också Nelly

Nyhetsbrev

Pressbyrån på Karolinska

Arkiv

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Jysk växer i Blekinge

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Teater blir cykelbutik

Öppnar nytt i Sölvesborg

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161