23948sdkhjf

Royal design öppnar nytt på Kungsgatan

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vi är huvudsakligen ett e-handelsbolag. Ändå storsatsar vi nu på en stor inredningsbutik, säger Magnus Pettersson, ny vd på Royal design och Rum21.

Över 80 procent av försäljningen hos Royal design och systerbolaget Rum21 sker över webben. Ändå har just näthandlaren Royal design gjort sig känt för att satsa på fysiska butiker allt sedan man slog upp dörrarna till sin första i stockholmska Sturegallerian 2010.

Idag har Royal design 14 fysiska butiker (varav åtta franchise). I juni är det dags för ytterligare en. Magnus Pettersson beskriver den som ”Stockholms största omnibutik med inredning och design”.

Det blir 1 300 kvadratmeter i Sibas gamla lokaler i två plan, där Rum21 (som hittills enbart haft butik/showroom i Göteborg) får ett eget.

Snabbt ut till kund

Magnus Pettersson är mycket nöjd över läget: mitt på Kungsgatan, med Cerveras flaggskepp, Ikeas köks-pop-up, Nordiska Galleriet, Posh Living, Svensson i Lammhult och Fiskars i grannskapet.

4 000 artiklar kommer att finnas för kunden att ta med direkt från butiken.

Resten kan beställas från nätbutiken för hemleverans. Butiken kommer också att tjäna som ett mindre lager för varuleveranser i Stockholmsområdet, där kunderna utlovas leverans inom 60 minuter om de bor innanför tullarna.

Vändning på resultatet

Samtidigt som butiken öppnar tas en ny omnikanalplattform i bruk.

– Den gör att vi blir mer datadrivna, kan arbeta med automatisering, augmented reality och personalisera erbjudande till kunderna i högre utsträckning än idag, säger Magnus Pettersson som för ett halvår sedan kom in som ny vd i bolaget, med erfarenheten som omnikanalchef på svenska Media markt i bagaget.

Då hade Royal design slagit igen böckerna för det andra förluståret någonsin sedan starten 1999. Förklaringen var ett nytt affärssystem som fallerade och bland annat fick den fatala följden att kunderna inte fick sina beställda varor.

Nu lovar Magnus Pettersson svarta siffror för 2017 på en omsättning på cirka 600 miljoner kronor.

I höst har de två grundarna Andreas Ekberg och Hans Bengtsson sålt av merparten och verksamheten ägs nu till största delen av av investmentbolagen eEquity och Verdane capital

Nya och gamla marknader

I de nya kontorslokalerna på Strandvägen i Stockholm, är det fullt av nyrekryterade – som inköpare och webbhanterare. Bolaget har också personal i Kalmar, där huvudkontoret ligger, och i Göteborg.

– Före årets slut har vi växt med cirka 20 anställda för att klara av bygget av den nya omnikanalsplattformen, säger Magnus Pettersson som också flaggar för andra förändringar.

Idag är bolaget verksamt på tolv marknader.

– Vi kommer att avveckla några, och satsa på några nya. Vårt huvudfokus är fortsatt Norden, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154