23948sdkhjf

Royal design öppnar nytt på Kungsgatan

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vi är huvudsakligen ett e-handelsbolag. Ändå storsatsar vi nu på en stor inredningsbutik, säger Magnus Pettersson, ny vd på Royal design och Rum21.

Över 80 procent av försäljningen hos Royal design och systerbolaget Rum21 sker över webben. Ändå har just näthandlaren Royal design gjort sig känt för att satsa på fysiska butiker allt sedan man slog upp dörrarna till sin första i stockholmska Sturegallerian 2010.

Idag har Royal design 14 fysiska butiker (varav åtta franchise). I juni är det dags för ytterligare en. Magnus Pettersson beskriver den som ”Stockholms största omnibutik med inredning och design”.

Det blir 1 300 kvadratmeter i Sibas gamla lokaler i två plan, där Rum21 (som hittills enbart haft butik/showroom i Göteborg) får ett eget.

Snabbt ut till kund

Magnus Pettersson är mycket nöjd över läget: mitt på Kungsgatan, med Cerveras flaggskepp, Ikeas köks-pop-up, Nordiska Galleriet, Posh Living, Svensson i Lammhult och Fiskars i grannskapet.

4 000 artiklar kommer att finnas för kunden att ta med direkt från butiken.

Resten kan beställas från nätbutiken för hemleverans. Butiken kommer också att tjäna som ett mindre lager för varuleveranser i Stockholmsområdet, där kunderna utlovas leverans inom 60 minuter om de bor innanför tullarna.

Vändning på resultatet

Samtidigt som butiken öppnar tas en ny omnikanalplattform i bruk.

– Den gör att vi blir mer datadrivna, kan arbeta med automatisering, augmented reality och personalisera erbjudande till kunderna i högre utsträckning än idag, säger Magnus Pettersson som för ett halvår sedan kom in som ny vd i bolaget, med erfarenheten som omnikanalchef på svenska Media markt i bagaget.

Då hade Royal design slagit igen böckerna för det andra förluståret någonsin sedan starten 1999. Förklaringen var ett nytt affärssystem som fallerade och bland annat fick den fatala följden att kunderna inte fick sina beställda varor.

Nu lovar Magnus Pettersson svarta siffror för 2017 på en omsättning på cirka 600 miljoner kronor.

I höst har de två grundarna Andreas Ekberg och Hans Bengtsson sålt av merparten och verksamheten ägs nu till största delen av av investmentbolagen eEquity och Verdane capital

Nya och gamla marknader

I de nya kontorslokalerna på Strandvägen i Stockholm, är det fullt av nyrekryterade – som inköpare och webbhanterare. Bolaget har också personal i Kalmar, där huvudkontoret ligger, och i Göteborg.

– Före årets slut har vi växt med cirka 20 anställda för att klara av bygget av den nya omnikanalsplattformen, säger Magnus Pettersson som också flaggar för andra förändringar.

Idag är bolaget verksamt på tolv marknader.

– Vi kommer att avveckla några, och satsa på några nya. Vårt huvudfokus är fortsatt Norden, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121