Royal design öppnar nytt på Kungsgatan

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vi är huvudsakligen ett e-handelsbolag. Ändå storsatsar vi nu på en stor inredningsbutik, säger Magnus Pettersson, ny vd på Royal design och Rum21.

Över 80 procent av försäljningen hos Royal design och systerbolaget Rum21 sker över webben. Ändå har just näthandlaren Royal design gjort sig känt för att satsa på fysiska butiker allt sedan man slog upp dörrarna till sin första i stockholmska Sturegallerian 2010.

Idag har Royal design 14 fysiska butiker (varav åtta franchise). I juni är det dags för ytterligare en. Magnus Pettersson beskriver den som ”Stockholms största omnibutik med inredning och design”.

Det blir 1 300 kvadratmeter i Sibas gamla lokaler i två plan, där Rum21 (som hittills enbart haft butik/showroom i Göteborg) får ett eget.

Snabbt ut till kund

Magnus Pettersson är mycket nöjd över läget: mitt på Kungsgatan, med Cerveras flaggskepp, Ikeas köks-pop-up, Nordiska Galleriet, Posh Living, Svensson i Lammhult och Fiskars i grannskapet.

4 000 artiklar kommer att finnas för kunden att ta med direkt från butiken.

Resten kan beställas från nätbutiken för hemleverans. Butiken kommer också att tjäna som ett mindre lager för varuleveranser i Stockholmsområdet, där kunderna utlovas leverans inom 60 minuter om de bor innanför tullarna.

Vändning på resultatet

Samtidigt som butiken öppnar tas en ny omnikanalplattform i bruk.

– Den gör att vi blir mer datadrivna, kan arbeta med automatisering, augmented reality och personalisera erbjudande till kunderna i högre utsträckning än idag, säger Magnus Pettersson som för ett halvår sedan kom in som ny vd i bolaget, med erfarenheten som omnikanalchef på svenska Media markt i bagaget.

Då hade Royal design slagit igen böckerna för det andra förluståret någonsin sedan starten 1999. Förklaringen var ett nytt affärssystem som fallerade och bland annat fick den fatala följden att kunderna inte fick sina beställda varor.

Nu lovar Magnus Pettersson svarta siffror för 2017 på en omsättning på cirka 600 miljoner kronor.

I höst har de två grundarna Andreas Ekberg och Hans Bengtsson sålt av merparten och verksamheten ägs nu till största delen av av investmentbolagen eEquity och Verdane capital

Nya och gamla marknader

I de nya kontorslokalerna på Strandvägen i Stockholm, är det fullt av nyrekryterade – som inköpare och webbhanterare. Bolaget har också personal i Kalmar, där huvudkontoret ligger, och i Göteborg.

– Före årets slut har vi växt med cirka 20 anställda för att klara av bygget av den nya omnikanalsplattformen, säger Magnus Pettersson som också flaggar för andra förändringar.

Idag är bolaget verksamt på tolv marknader.

– Vi kommer att avveckla några, och satsa på några nya. Vårt huvudfokus är fortsatt Norden, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Säger nej till Black Friday

Kronans Apotek öppnar nytt

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Arkiv

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.099