Startar digital marknadsplats

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

I dag lanseras Yaytrade där köp och sälj kombineras med byten och uthyrning.

Jon Berglund och David Knape kom till oss för cirka ett år sen med en idé på en tjänst som jag länge saknat, där tjänsten dessutom har potential att bli internationell redan från start. Yaytrade handlar inte bara om att kunna sälja prylar – tanken är att det ska vara lika lätt att hitta en fotograf till ett nytt uppdrag som att sälja en bil, säger Jon Olsson i ett uttalande.

Skidåkaren och fästmön Janni Déler är medgrundare till sajten. Båda har många följareInstagram och Youtube där de har märkt ett stort intresse för den här sortens marknadsplats. 

Jag har länge haft behovet av ett bra system för att inte fastna i ett slit- och slängbeteende. Saker jag bara hinner använda ett fåtal gånger får ett större och fortsatt värde i händerna på någon annan, kommenterar Janni Déler.

Det var hårt tryck på sajten vid smyglanseringen i går. 

Vi lanserade klockan 16:20 under torsdagen och fick tusen medlemmar redan under den första kvarten. Men sajten gick ner redan klockan 16:35! Den var nere i 10-15 minuter, men nu är den uppe igen! Det är ett roligt problem, men vi kommer behöva byta server under natten för att kunna hantera större volymer”, sa grundaren och vd:n David Knape till Di Digital.

Redan innan lansering har Yaytrade tagit in investeringar på 4 miljoner kronor. Bakom investeringarna ligger Oscaria Capital och privata investerare. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kronans Apotek öppnar nytt

Säger nej till Black Friday

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Arkiv

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Blomsterlandet öppnar nytt

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107