Singles Day slog rekord på nätet

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Redan vid lunchtid i Kina hade näthandelsjätten Alibaba passerat förra året totala försäljning på 150 miljarder kronor, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Singles Day har funnits i Kina sedan 90-talet. Tanken var att singlar skulle unna sig något extra den 11/11 varje år och nu har fenomenet vuxit till världens största shoppinghögtid.

"Under singlarnas dag är shopping en sport, det är underhållning", sa Alibabas vice ordförande Joseph Thai under lördagen. 

Enligt uppgifter till Reuters låg näthandelns försäljning på närmare 10 miljarder kronor efter bara två minuter och efter ett par timmar passerade näthandelsjätten 100 miljarder. 

Även i Sverige har Singles Day vuxit som fenomen. Elgiganten satsade på en kampanj med instagramprofilen ”The Fat Jewish” för att skapa intresse kring shoppingdagen.

Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, beskriver det som en succé.

Få i Sverige visste vad Singles Day var innan det här, så vi var väl medvetna om att vi måste göra ett starkt första intryck med lanseringen och det lyckades med. Vi dubblade försäljningen jämfört med motsvarande dag förra året, vilket tyder på att kunderna verkligen tog till sig budskapet. Med den här starten råder det ingen tvekan om att Singles Day är här för att stanna, säger han i ett pressmeddelande.

Läs också: Elgiganten vill ta Singles Day till Sverige

Trafiken till nätbutiken ökade stadigt under veckan.

Jag tolkar det som att kunderna förstått att Singles Day inte är en shoppingdag enbart för singlar utan för alla, oavsett relationsstatus och även en dag då du kan passa på att handla till hemmet, säger Niclas Eriksson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kronans Apotek öppnar nytt

Säger nej till Black Friday

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Arkiv

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Blomsterlandet öppnar nytt

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143