"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Mellan 2015 och 2016 växte Apoteas omsättning med dryga 65 procent. Prognosen för innevarande år är en försäljning på 1,5 miljarder kronor och bolaget är lönsamt sedan andra kvartalet 2012.

I dag har nätapoteken 6 procent av den svenska apoteksmarknaden. Pär Svärdson tror på långt mycket mer framöver. Han jämför med bokhandeln.

– I dag säljs nästan hälften av alla böcker i Sverige på internet. Om man då jämför mysighetsfaktorn i att besöka en bokhandel med mysigheten i att besöka ett apotek... Ja, då tror jag det finns en potential för nätapoteken att ta en bit över hälften av marknaden.

Läs också: Apoteas Morgongåva - 100 nya jobb

I dag kan Apoteakunden välja bland en mängd olika leveranssätt. Senaste förändringen är att man skruvat på samarbetet med Postnord så att fler kunder än tidigare kan få kvällsbeställda varor morgonen därpå.

– Det som växer snabbast är hemleveranser, säger Pär Svärdson.

Han tror att hemleveranser hamnat i oförtjänt vanrykte bland annat på grund av alltför luddiga och långa tidsslotar för utleverans.

Att svensken kommit att se dagens utlämningsställen i butik som arvtagare till forna tiders postkontor har säkert också bidragit.

Läs också: Fortsatt uppåt för nätapotek

– Men hemleverans på kvällstid, med specificerad ankomsttid där kunden själv kan följa paketet på en karta, är framtiden.

Det som är speciellt med apoteksvaror är att somliga (som nikotintuggummi exempelvis) har åldersgräns, att receptbelagda läkemedel kräver legitimation och att somliga varor måste levereras i obruten kylkedja vilket kräver att leveransen sker till kunden dörr.

Pär Svärdson är serieentreprenör. Som 15-åring startade han sitt första aktiebolag. Mest känd är han kanske för att, tillsammans med vännen Fabian Fischer, ha startat nätbokhandeln Adlibris, snabbväxaren som 2011 såldes till Bonniers.

I dag ligger Adlibris och Apotea sida vid sida i uppländska Morgongåva, där de kör ett vänskapligt tillväxtrace som två av de viktigaste delarna i den e-handelsby med tiotalet företag som vuxit fram på den lilla orten.

Läs också: Rekordförsäljning för Apotea.se

– Det är klart att jag känner viss stolthet nu när Morgongåva har blivit ett e-handelskluster och ungdomsarbetslösheten i kommunen är en av Sveriges lägsta.

Och även om det kanske var lite av en slump att Adlibris lager som först ut hamnade här, ser Pär Svärdson stora fördelar i placeringen.

– Det är lättare att hitta lojal arbetskraft, här.
Merparten av Apoteas lagermedarbetare är yngre än 25 år.

– Vi är mångas första jobb och en bra väg in på arbetsmarknaden, säger Pär Svärdson och lyfter också fram e-handelsbolagens möjligheter att ge arbete åt den som kanske inte fullt ut behärskar svenska språket eller saknar utbildning.

Läs också: Apotea når drömgränsen

De flesta av de som jobbar på Apoteas lager är fast anställda. Att arbeta med tredjepartslogistik har inte varit Pär Svärdsons melodi, varken på Adlibristiden eller nu på Apotea.

– Det vore lite som att målerifirman skulle outsourca just måleriarbetet. Logistiken är ju själva e-handelns kärna.

Två gånger har Apotea hunnit växa ur sina lokaler i Morgongåva. Just nu byggs ett splitternytt lager några hundra meter bort, klart för inflyttning nästa år. Pär Svärdson har just fått reda på att den 38 000 kvadratmeter stora ytan är stor nog att rymma 1 000 turistbussar.

Här kommer inte bara Apoteas varor och administration ta plats, utan också Pär Svärdsons andra e-handelssatsningar: Delitea för mat (än så länge mest kolonialvaror), Happy Yachting (båtprylar i första hand för kappsegling), Babyland (tidigare en fysisk butikskedja) och nytillkomna Widforss (anrik jaktbutik som nu antagit näthandelsform). Ingen av dessa sistnämnda är ännu så länge lönsamma, men Pär Svärdson tror på tillväxt framför allt för matdelen.

– Man säger ibland att e-handeln hotar jobben för butiksanställda. Jag tycker man kan se det från andra hållet, som en återgång till hur det var tidigare när inte kunden förväntades göra hela jobbet själv: åka ut till stormarknaden, plocka sina varor, scanna in priserna, packa in i bilen och åka hem.

E-handeln kanske i slutänden gör att servicegraden ökar och fler människor får arbete, säger Pär Svärdson som spår att det framöver är just stormarknaderna i externlägen och gallerior med blandat utbud som kommer att ta mest stryk av en framväxande e-handel.

Mer om: Apotea


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är Amazons nästa drag i Sverige

Byggmax invigde trio - närmar sig 100 butiker

Torsdagen bjöd på hela tre nya butiksöppningar.

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Högtryck i sommarhandeln enligt ny prognos

Elgigantens suveräna rekordår - "Växer i samtliga kanaler"

Så mycket ökade byggmaterialhandeln i maj

Nyhetsbrev

Den digitala infrastrukturen på plats för Amazon

Amazon Web Services expansion banar väg för Amazon.com i Sverige. AWS startupchef i intervju med Dagens Handel.

Arkiv

H&M ställer om till möbler

Breddar sortimentet i H&M Home.

Här är Ingvar Kamprads sista brev till medarbetarna

Bortgångna Ikea-grundarens sista hälsning hittades i hemmet efter hans bortgång.

Säkerhet
Tar över centrumjättens samtliga gallerior

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

På nytt jobb
Här är Svensk Digital Handels nya vd

Svenskt bolag fick 6 miljoner för Amazon.se

Gripna vd:n lämnar - han ersätter

På nytt jobb
Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Säkerhet
Ikea satsar på ny larm-app

Audis vd gripen - då förhörs han

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Amazon breder ut sig ytterligare – anställer 1000

E-handelsjätten fortsätter offensiven.

Fortsatt trögt för MQ

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

De blir grossist för Shells nya utbud

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Nike stoppar VM-landslagets skor

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Willys intar Söder

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Så ska Google sänka Amazon

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154