23948sdkhjf

"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Mellan 2015 och 2016 växte Apoteas omsättning med dryga 65 procent. Prognosen för innevarande år är en försäljning på 1,5 miljarder kronor och bolaget är lönsamt sedan andra kvartalet 2012.

I dag har nätapoteken 6 procent av den svenska apoteksmarknaden. Pär Svärdson tror på långt mycket mer framöver. Han jämför med bokhandeln.

– I dag säljs nästan hälften av alla böcker i Sverige på internet. Om man då jämför mysighetsfaktorn i att besöka en bokhandel med mysigheten i att besöka ett apotek... Ja, då tror jag det finns en potential för nätapoteken att ta en bit över hälften av marknaden.

Läs också: Apotea är mästare på nätet

I dag kan Apoteakunden välja bland en mängd olika leveranssätt. Senaste förändringen är att man skruvat på samarbetet med Postnord så att fler kunder än tidigare kan få kvällsbeställda varor morgonen därpå.

– Det som växer snabbast är hemleveranser, säger Pär Svärdson.

Han tror att hemleveranser hamnat i oförtjänt vanrykte bland annat på grund av alltför luddiga och långa tidsslotar för utleverans.

Att svensken kommit att se dagens utlämningsställen i butik som arvtagare till forna tiders postkontor har säkert också bidragit.

Läs också: Krönika: Efter butiksdöden

– Men hemleverans på kvällstid, med specificerad ankomsttid där kunden själv kan följa paketet på en karta, är framtiden.

Det som är speciellt med apoteksvaror är att somliga (som nikotintuggummi exempelvis) har åldersgräns, att receptbelagda läkemedel kräver legitimation och att somliga varor måste levereras i obruten kylkedja vilket kräver att leveransen sker till kunden dörr.

Pär Svärdson är serieentreprenör. Som 15-åring startade han sitt första aktiebolag. Mest känd är han kanske för att, tillsammans med vännen Fabian Fischer, ha startat nätbokhandeln Adlibris, snabbväxaren som 2011 såldes till Bonniers.

I dag ligger Adlibris och Apotea sida vid sida i uppländska Morgongåva, där de kör ett vänskapligt tillväxtrace som två av de viktigaste delarna i den e-handelsby med tiotalet företag som vuxit fram på den lilla orten.

Läs också: De är årets nätbutik

– Det är klart att jag känner viss stolthet nu när Morgongåva har blivit ett e-handelskluster och ungdomsarbetslösheten i kommunen är en av Sveriges lägsta.

Och även om det kanske var lite av en slump att Adlibris lager som först ut hamnade här, ser Pär Svärdson stora fördelar i placeringen.

– Det är lättare att hitta lojal arbetskraft, här.
Merparten av Apoteas lagermedarbetare är yngre än 25 år.

– Vi är mångas första jobb och en bra väg in på arbetsmarknaden, säger Pär Svärdson och lyfter också fram e-handelsbolagens möjligheter att ge arbete åt den som kanske inte fullt ut behärskar svenska språket eller saknar utbildning.

Läs också: Apotea tar steget till tretimmarsleveranser

De flesta av de som jobbar på Apoteas lager är fast anställda. Att arbeta med tredjepartslogistik har inte varit Pär Svärdsons melodi, varken på Adlibristiden eller nu på Apotea.

– Det vore lite som att målerifirman skulle outsourca just måleriarbetet. Logistiken är ju själva e-handelns kärna.

Två gånger har Apotea hunnit växa ur sina lokaler i Morgongåva. Just nu byggs ett splitternytt lager några hundra meter bort, klart för inflyttning nästa år. Pär Svärdson har just fått reda på att den 38 000 kvadratmeter stora ytan är stor nog att rymma 1 000 turistbussar.

Här kommer inte bara Apoteas varor och administration ta plats, utan också Pär Svärdsons andra e-handelssatsningar: Delitea för mat (än så länge mest kolonialvaror), Happy Yachting (båtprylar i första hand för kappsegling), Babyland (tidigare en fysisk butikskedja) och nytillkomna Widforss (anrik jaktbutik som nu antagit näthandelsform). Ingen av dessa sistnämnda är ännu så länge lönsamma, men Pär Svärdson tror på tillväxt framför allt för matdelen.

– Man säger ibland att e-handeln hotar jobben för butiksanställda. Jag tycker man kan se det från andra hållet, som en återgång till hur det var tidigare när inte kunden förväntades göra hela jobbet själv: åka ut till stormarknaden, plocka sina varor, scanna in priserna, packa in i bilen och åka hem.

E-handeln kanske i slutänden gör att servicegraden ökar och fler människor får arbete, säger Pär Svärdson som spår att det framöver är just stormarknaderna i externlägen och gallerior med blandat utbud som kommer att ta mest stryk av en framväxande e-handel.

Mer om: Apotea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Allt fler kasserar kassarna

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Nyhetsbrev

Här öppnar XXL

Arkiv

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Microsoft köper mark i Sverige

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Flera finalister i marknadsföringstävling

Lyko börjar med paketskåp

Dole säljer i Sverige och Finland

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159