"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Mellan 2015 och 2016 växte Apoteas omsättning med dryga 65 procent. Prognosen för innevarande år är en försäljning på 1,5 miljarder kronor och bolaget är lönsamt sedan andra kvartalet 2012.

I dag har nätapoteken 6 procent av den svenska apoteksmarknaden. Pär Svärdson tror på långt mycket mer framöver. Han jämför med bokhandeln.

– I dag säljs nästan hälften av alla böcker i Sverige på internet. Om man då jämför mysighetsfaktorn i att besöka en bokhandel med mysigheten i att besöka ett apotek... Ja, då tror jag det finns en potential för nätapoteken att ta en bit över hälften av marknaden.

Läs också: Apotea är mästare på nätet

I dag kan Apoteakunden välja bland en mängd olika leveranssätt. Senaste förändringen är att man skruvat på samarbetet med Postnord så att fler kunder än tidigare kan få kvällsbeställda varor morgonen därpå.

– Det som växer snabbast är hemleveranser, säger Pär Svärdson.

Han tror att hemleveranser hamnat i oförtjänt vanrykte bland annat på grund av alltför luddiga och långa tidsslotar för utleverans.

Att svensken kommit att se dagens utlämningsställen i butik som arvtagare till forna tiders postkontor har säkert också bidragit.

Läs också: Catena köpte Apoteas lager

– Men hemleverans på kvällstid, med specificerad ankomsttid där kunden själv kan följa paketet på en karta, är framtiden.

Det som är speciellt med apoteksvaror är att somliga (som nikotintuggummi exempelvis) har åldersgräns, att receptbelagda läkemedel kräver legitimation och att somliga varor måste levereras i obruten kylkedja vilket kräver att leveransen sker till kunden dörr.

Pär Svärdson är serieentreprenör. Som 15-åring startade han sitt första aktiebolag. Mest känd är han kanske för att, tillsammans med vännen Fabian Fischer, ha startat nätbokhandeln Adlibris, snabbväxaren som 2011 såldes till Bonniers.

I dag ligger Adlibris och Apotea sida vid sida i uppländska Morgongåva, där de kör ett vänskapligt tillväxtrace som två av de viktigaste delarna i den e-handelsby med tiotalet företag som vuxit fram på den lilla orten.

Läs också: Apoteas nya giv – båtar och bryggor

– Det är klart att jag känner viss stolthet nu när Morgongåva har blivit ett e-handelskluster och ungdomsarbetslösheten i kommunen är en av Sveriges lägsta.

Och även om det kanske var lite av en slump att Adlibris lager som först ut hamnade här, ser Pär Svärdson stora fördelar i placeringen.

– Det är lättare att hitta lojal arbetskraft, här.
Merparten av Apoteas lagermedarbetare är yngre än 25 år.

– Vi är mångas första jobb och en bra väg in på arbetsmarknaden, säger Pär Svärdson och lyfter också fram e-handelsbolagens möjligheter att ge arbete åt den som kanske inte fullt ut behärskar svenska språket eller saknar utbildning.

Läs också: Apoteas Morgongåva - 100 nya jobb

De flesta av de som jobbar på Apoteas lager är fast anställda. Att arbeta med tredjepartslogistik har inte varit Pär Svärdsons melodi, varken på Adlibristiden eller nu på Apotea.

– Det vore lite som att målerifirman skulle outsourca just måleriarbetet. Logistiken är ju själva e-handelns kärna.

Två gånger har Apotea hunnit växa ur sina lokaler i Morgongåva. Just nu byggs ett splitternytt lager några hundra meter bort, klart för inflyttning nästa år. Pär Svärdson har just fått reda på att den 38 000 kvadratmeter stora ytan är stor nog att rymma 1 000 turistbussar.

Här kommer inte bara Apoteas varor och administration ta plats, utan också Pär Svärdsons andra e-handelssatsningar: Delitea för mat (än så länge mest kolonialvaror), Happy Yachting (båtprylar i första hand för kappsegling), Babyland (tidigare en fysisk butikskedja) och nytillkomna Widforss (anrik jaktbutik som nu antagit näthandelsform). Ingen av dessa sistnämnda är ännu så länge lönsamma, men Pär Svärdson tror på tillväxt framför allt för matdelen.

– Man säger ibland att e-handeln hotar jobben för butiksanställda. Jag tycker man kan se det från andra hållet, som en återgång till hur det var tidigare när inte kunden förväntades göra hela jobbet själv: åka ut till stormarknaden, plocka sina varor, scanna in priserna, packa in i bilen och åka hem.

E-handeln kanske i slutänden gör att servicegraden ökar och fler människor får arbete, säger Pär Svärdson som spår att det framöver är just stormarknaderna i externlägen och gallerior med blandat utbud som kommer att ta mest stryk av en framväxande e-handel.

Mer om: Apotea


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Glada dagar för stadskärnorna

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Itab vinstvarnar

På nytt jobb
Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd från Axstores.

"Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Är kritisk till viljan att dölja hindren.

Nyhetsbrev

H&M testar självbetalningskassor

Arkiv

Bygghandeln ökade – trots varm sommar

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är faktiskt väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Säkerhet
Vill skydda svenska stadskärnor med konst

"På lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön."

Näthandeln ger rekord i obetalda räkningar

Dagens Handel har besökt – gallerian som föddes efter 9/11

New York-gallerian får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Kedja testar nytt entrégrepp – "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Träningskläder i stället för droger

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

Ica lanserar designerkasse

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Verifone världsledande på betallösningar

Globalt företag som följer och driver betalningsutvecklingen på lokal nivå.

Handlarna tror på framtiden

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185