"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Mellan 2015 och 2016 växte Apoteas omsättning med dryga 65 procent. Prognosen för innevarande år är en försäljning på 1,5 miljarder kronor och bolaget är lönsamt sedan andra kvartalet 2012.

I dag har nätapoteken 6 procent av den svenska apoteksmarknaden. Pär Svärdson tror på långt mycket mer framöver. Han jämför med bokhandeln.

– I dag säljs nästan hälften av alla böcker i Sverige på internet. Om man då jämför mysighetsfaktorn i att besöka en bokhandel med mysigheten i att besöka ett apotek... Ja, då tror jag det finns en potential för nätapoteken att ta en bit över hälften av marknaden.

I dag kan Apoteakunden välja bland en mängd olika leveranssätt. Senaste förändringen är att man skruvat på samarbetet med Postnord så att fler kunder än tidigare kan få kvällsbeställda varor morgonen därpå.

– Det som växer snabbast är hemleveranser, säger Pär Svärdson.

Han tror att hemleveranser hamnat i oförtjänt vanrykte bland annat på grund av alltför luddiga och långa tidsslotar för utleverans.

Att svensken kommit att se dagens utlämningsställen i butik som arvtagare till forna tiders postkontor har säkert också bidragit.

– Men hemleverans på kvällstid, med specificerad ankomsttid där kunden själv kan följa paketet på en karta, är framtiden.

Det som är speciellt med apoteksvaror är att somliga (som nikotintuggummi exempelvis) har åldersgräns, att receptbelagda läkemedel kräver legitimation och att somliga varor måste levereras i obruten kylkedja vilket kräver att leveransen sker till kunden dörr.

Pär Svärdson är serieentreprenör. Som 15-åring startade han sitt första aktiebolag. Mest känd är han kanske för att, tillsammans med vännen Fabian Fischer, ha startat nätbokhandeln Adlibris, snabbväxaren som 2011 såldes till Bonniers.

I dag ligger Adlibris och Apotea sida vid sida i uppländska Morgongåva, där de kör ett vänskapligt tillväxtrace som två av de viktigaste delarna i den e-handelsby med tiotalet företag som vuxit fram på den lilla orten.

– Det är klart att jag känner viss stolthet nu när Morgongåva har blivit ett e-handelskluster och ungdomsarbetslösheten i kommunen är en av Sveriges lägsta.

Läs också: Apotea når drömgränsen

Och även om det kanske var lite av en slump att Adlibris lager som först ut hamnade här, ser Pär Svärdson stora fördelar i placeringen.

– Det är lättare att hitta lojal arbetskraft, här.
Merparten av Apoteas lagermedarbetare är yngre än 25 år.

– Vi är mångas första jobb och en bra väg in på arbetsmarknaden, säger Pär Svärdson och lyfter också fram e-handelsbolagens möjligheter att ge arbete åt den som kanske inte fullt ut behärskar svenska språket eller saknar utbildning.

De flesta av de som jobbar på Apoteas lager är fast anställda. Att arbeta med tredjepartslogistik har inte varit Pär Svärdsons melodi, varken på Adlibristiden eller nu på Apotea.

– Det vore lite som att målerifirman skulle outsourca just måleriarbetet. Logistiken är ju själva e-handelns kärna.

Läs också: Apotea gör rekordkvartal

Två gånger har Apotea hunnit växa ur sina lokaler i Morgongåva. Just nu byggs ett splitternytt lager några hundra meter bort, klart för inflyttning nästa år. Pär Svärdson har just fått reda på att den 38 000 kvadratmeter stora ytan är stor nog att rymma 1 000 turistbussar.

Här kommer inte bara Apoteas varor och administration ta plats, utan också Pär Svärdsons andra e-handelssatsningar: Delitea för mat (än så länge mest kolonialvaror), Happy Yachting (båtprylar i första hand för kappsegling), Babyland (tidigare en fysisk butikskedja) och nytillkomna Widforss (anrik jaktbutik som nu antagit näthandelsform). Ingen av dessa sistnämnda är ännu så länge lönsamma, men Pär Svärdson tror på tillväxt framför allt för matdelen.

– Man säger ibland att e-handeln hotar jobben för butiksanställda. Jag tycker man kan se det från andra hållet, som en återgång till hur det var tidigare när inte kunden förväntades göra hela jobbet själv: åka ut till stormarknaden, plocka sina varor, scanna in priserna, packa in i bilen och åka hem.

E-handeln kanske i slutänden gör att servicegraden ökar och fler människor får arbete, säger Pär Svärdson som spår att det framöver är just stormarknaderna i externlägen och gallerior med blandat utbud som kommer att ta mest stryk av en framväxande e-handel.

Mer om: Apotea


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jula jagar ny Sverigechef när Koivisto slutar

Han blir ny vd för Granngården

Icas näthandel över en miljard - startar darkstore

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln

Så shoppar svenskarna inför jul

Nyhetsbrev

Försiktigare optimism

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

Arkiv

Han får gå

Magnus Agervald slutar omgående som vd för investmentbolaget Ratos.

På nytt jobb
Han tar över

Styrelseordförande blir vd på Ratos efter Magnus Agervalds sorti.

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

Handlarprotest stänger Spångabutiker

Återbruksgalleria expanderar

Lucia populärt i varumärken

Konst platsar i köpcentrum

Appen ökar Dagmars digitala fokus

Modevarumärket Dagmar har kommit långt på sin digitaliseringsresa. Hälften av e-kunderna använde mobilen.

Kronans apotek hittar nya lägen

Skatteverket får skarpare verktyg

Postnord får 400 miljoner

Granit flyttar till Hässleholm

På nytt jobb
Förändring i Swedish Match topp

Ekonomichefen lämnar tobaksföretaget

Kläder drog upp priserna

På nytt jobb
Niklas Johnsson ny vd för Avensia

Styrelsen i e-handelsleverantören Avensia har utsett Niklas Johnsson till ny vd.

Utomhus i Malmö

I september nästa år samlas den internationella outdoorbranschen i Malmö.

Lyko noteras

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Lyckad Black Friday weekend

Här är hela listan med prisade nätbutiker

Apotek startar samarbete med Min doktor

Risker för svensk handel vid brexit

Hon får hållbarhetsansvar

Clas Ohlson bromsar expansionen

Från Bukowskis till Pantbanken

Så går det för köpcentrumen i år

Nytt samarbete: Media Markt säljer svensk elbil

Jobbsajt använder underrättelsemetoder

Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

Galleria satsar på hälsa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.215