Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Lady Gaga höjde modeföretagets pr-värde under det senaste kvartalet.

Kvartalet 1 juli till 30 september ökade koncernens omsättning med 14,3 procent till nästan 206 miljoner kronor. Det är enligt bolaget själv den bästa omsättningen någonsin under ett enskilt kvartal. 

Bakom utvecklingen ligger dels köpet av bolagets tidigare distributörer i Benelux, men också en framgångsrik reklamkampanj. Klädmärket väckte stor uppmärksamhet internationellt tack vare en lyckad lansering av deras tenniskollektion som är inspirerad av Björn Borg filmen. 

– Under två veckor i augusti skapade vi det hittills högst uppmätta PR-värdet för varumärket som generats av en kampanj. Tenniskollektionen Signature och modevisningen fick stor upp­märksamhet, bland annat i tidningen Vogue. Efter kampanjen valde sångerskan Lady Gaga att köra ett yogapass iförd våra Clara High Waist Tights och vår Björn Borg Solid Triangle Bra, förevigat på hennes Instagram med över 26 miljoner följare, säger vd Henrik Bunge i en kommentar. 

Under perioden uppgick bruttovinstmarginalen till 56,3 procent medan resultatet efter skatt landade på 24,6 miljoner kronor, jämfört med tidigare 24,7 miljoner. 

Mer om: Björn Borg


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Arkiv

Butiken får el från taket

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Securitas tecknar avtal med modejätte

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.305