Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Det hela startade på grund av ett samarbete med Justin Bieber, rapporterar Dagens Media.

I september lanserade H&M en ny kollektion som skulle nå butikerna i samband med popstjärnans världsturné ”Pupose the Stadium Tour”. Kollektionen innehåller t-shirts och sweatshirts med ett stort ”S” tryckt på bröstet.

På kläderna står även ordet ”Stadium” i versaler.

Detta har fått den svenska sportkedjan att stämma H&M i Patent- och marknadsdomstolen. I stämningsansökan som Dagens Media har tagit del av anser Stadium att modejätten har gjort intrång på deras ensamrätt till sitt varumärke.

Läs också: H&M behåller utdelning

H&M har använt ett tecken som är identiskt med Stadiums varumärke vid marknadsföring och försäljning av kläder. Den alltjämt pågående användningen i de flesta av EU:s medlemsstater innebär ett intrång i Stadiums ensamrätt. Användningen skadar varumärkets funktioner, skapar en risk för förväxling, drar en otillbörlig fördel av (snyltar på) och skadar utan skälig anledning varumärkets särskiljningsförmåga och anseende”, skriver Stadium.

Läs också: Stänger efter protester

De kräver nu att domstolen förbjuder H&M att använda symbolen, vid ett vite om en miljon kronor för varje överträdelse. Trots att tvisten ännu inte är avgjord begär sportkedjan även att H&M beläggs med ett omedelbart förbud.

Kollektionen har nu tagits bort från H&M:s onlinebutik.   

Mer om: H&M | Stadium


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Lyko till Finland

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Ny vd på Strongpoint

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.244