23948sdkhjf

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Det hela startade på grund av ett samarbete med Justin Bieber, rapporterar Dagens Media.

I september lanserade H&M en ny kollektion som skulle nå butikerna i samband med popstjärnans världsturné ”Pupose the Stadium Tour”. Kollektionen innehåller t-shirts och sweatshirts med ett stort ”S” tryckt på bröstet.

Läs också: Dustin skruvar upp hållbarhetsarbetet – rekryterar från H&M

På kläderna står även ordet ”Stadium” i versaler.

Detta har fått den svenska sportkedjan att stämma H&M i Patent- och marknadsdomstolen. I stämningsansökan som Dagens Media har tagit del av anser Stadium att modejätten har gjort intrång på deras ensamrätt till sitt varumärke.

H&M har använt ett tecken som är identiskt med Stadiums varumärke vid marknadsföring och försäljning av kläder. Den alltjämt pågående användningen i de flesta av EU:s medlemsstater innebär ett intrång i Stadiums ensamrätt. Användningen skadar varumärkets funktioner, skapar en risk för förväxling, drar en otillbörlig fördel av (snyltar på) och skadar utan skälig anledning varumärkets särskiljningsförmåga och anseende”, skriver Stadium.

De kräver nu att domstolen förbjuder H&M att använda symbolen, vid ett vite om en miljon kronor för varje överträdelse. Trots att tvisten ännu inte är avgjord begär sportkedjan även att H&M beläggs med ett omedelbart förbud.

Kollektionen har nu tagits bort från H&M:s onlinebutik.   

Mer om: H&M | Stadium
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Här expanderar Jysk

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Ikeas testkoncept läggs ned

Twilfit till Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16