23948sdkhjf

Esprit slimmar butiker

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Efter motiga år med vikande lönsamhet och konkurser hos franchisetagarna har bolaget strukturerat om. Som mest hade kedjan 80 svenska butiker, Idag har man 17 och några fler ska det bli, med storstadbutiker som drivs i egen regi och övriga av franchisetagare.

– Vi räknar med ytterligare tiotalet franchisebutiker ute i landet, säger nya Skandinavienchefen Martin Hallander.

Det handlar om ”bra lägen” och ytor på 3-400 kvadratmeter. I januari öppnar man en shop-in-shop på Åhléns i Stockholm.

Läs också: Storförlust för Esprit

En styrka hos märket är lojala kundklubbsmedlemmar. I Sverige står dessa för närmare 80 procent av försäljningen.

Esprit var tidig på e-handel, dock inte i Sverige där man slog upp nätbuiken först 2013. Idag står näthandlen för en fjärdedel av märkets omsättning internationellt.

För att nu kunna bli mer omnikanal måste franchisetagarna med på båten, känna engagemang för nätförsäljningen och click and collect-lösningar. Esprits ledning tror att man nu hittat rätt modell med ett nytt franchiseupplägg där sortimentet och merchandising är hårdare styrt centralt, men där också franchisetagarna får del av nätförsäljningen. Franchisetagaren får fem procent av den onlineförsäljning som görs till de kundklubbsmedelmmar som rekryterats just via deras butik.

2008 peakade Esprit internationellt i antal marknader och fysiska butiker. Efter det har framgången varierat. Idag är stora delar av ledningen utbytt.

– Vår historia är grossistföretagets. Nu ska vi bli ett omnikanalföretag och inte upprepa misstaget med för många och stora butiker, säger Dieter Messner, direktör för kedjan i Europa och Amerika.

Espritkoncernen omsatte räkenskapsåret 2016/17 (2015/16) 15,9 (17,8) miljarder Honkongdollar. Motsvarande nettoresultat var 67 (21) miljoner Hongkongdollar.

I Sverige sålde Esprit senaste räkenskapsåret för 225 miljoner Hongkongdollar (från egna butiker, e-shop, grossistverksamhet, inkl. franchisetagarna). Det motsvarar 1.4 procent av gruppens samlade intäkter.

Mer om: Esprit
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.133