23948sdkhjf

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Efter motiga år med vikande lönsamhet och konkurser hos franchisetagarna har bolaget strukturerat om. Som mest hade kedjan 80 svenska butiker, Idag har man 17 och några fler ska det bli, med storstadbutiker som drivs i egen regi och övriga av franchisetagare.

– Vi räknar med ytterligare tiotalet franchisebutiker ute i landet, säger nya Skandinavienchefen Martin Hallander.

Det handlar om ”bra lägen” och ytor på 3-400 kvadratmeter. I januari öppnar man en shop-in-shop på Åhléns i Stockholm.

Läs också: Lokalbyte för Esprit

En styrka hos märket är lojala kundklubbsmedlemmar. I Sverige står dessa för närmare 80 procent av försäljningen.

Esprit var tidig på e-handel, dock inte i Sverige där man slog upp nätbuiken först 2013. Idag står näthandlen för en fjärdedel av märkets omsättning internationellt.

För att nu kunna bli mer omnikanal måste franchisetagarna med på båten, känna engagemang för nätförsäljningen och click and collect-lösningar. Esprits ledning tror att man nu hittat rätt modell med ett nytt franchiseupplägg där sortimentet och merchandising är hårdare styrt centralt, men där också franchisetagarna får del av nätförsäljningen. Franchisetagaren får fem procent av den onlineförsäljning som görs till de kundklubbsmedelmmar som rekryterats just via deras butik.

2008 peakade Esprit internationellt i antal marknader och fysiska butiker. Efter det har framgången varierat. Idag är stora delar av ledningen utbytt.

– Vår historia är grossistföretagets. Nu ska vi bli ett omnikanalföretag och inte upprepa misstaget med för många och stora butiker, säger Dieter Messner, direktör för kedjan i Europa och Amerika.

Espritkoncernen omsatte räkenskapsåret 2016/17 (2015/16) 15,9 (17,8) miljarder Honkongdollar. Motsvarande nettoresultat var 67 (21) miljoner Hongkongdollar.

I Sverige sålde Esprit senaste räkenskapsåret för 225 miljoner Hongkongdollar (från egna butiker, e-shop, grossistverksamhet, inkl. franchisetagarna). Det motsvarar 1.4 procent av gruppens samlade intäkter.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063