23948sdkhjf

Esprit slimmar butiker

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Efter motiga år med vikande lönsamhet och konkurser hos franchisetagarna har bolaget strukturerat om. Som mest hade kedjan 80 svenska butiker, Idag har man 17 och några fler ska det bli, med storstadbutiker som drivs i egen regi och övriga av franchisetagare.

– Vi räknar med ytterligare tiotalet franchisebutiker ute i landet, säger nya Skandinavienchefen Martin Hallander.

Det handlar om ”bra lägen” och ytor på 3-400 kvadratmeter. I januari öppnar man en shop-in-shop på Åhléns i Stockholm.

Läs också: Storförlust för Esprit

En styrka hos märket är lojala kundklubbsmedlemmar. I Sverige står dessa för närmare 80 procent av försäljningen.

Esprit var tidig på e-handel, dock inte i Sverige där man slog upp nätbuiken först 2013. Idag står näthandlen för en fjärdedel av märkets omsättning internationellt.

För att nu kunna bli mer omnikanal måste franchisetagarna med på båten, känna engagemang för nätförsäljningen och click and collect-lösningar. Esprits ledning tror att man nu hittat rätt modell med ett nytt franchiseupplägg där sortimentet och merchandising är hårdare styrt centralt, men där också franchisetagarna får del av nätförsäljningen. Franchisetagaren får fem procent av den onlineförsäljning som görs till de kundklubbsmedelmmar som rekryterats just via deras butik.

2008 peakade Esprit internationellt i antal marknader och fysiska butiker. Efter det har framgången varierat. Idag är stora delar av ledningen utbytt.

– Vår historia är grossistföretagets. Nu ska vi bli ett omnikanalföretag och inte upprepa misstaget med för många och stora butiker, säger Dieter Messner, direktör för kedjan i Europa och Amerika.

Espritkoncernen omsatte räkenskapsåret 2016/17 (2015/16) 15,9 (17,8) miljarder Honkongdollar. Motsvarande nettoresultat var 67 (21) miljoner Hongkongdollar.

I Sverige sålde Esprit senaste räkenskapsåret för 225 miljoner Hongkongdollar (från egna butiker, e-shop, grossistverksamhet, inkl. franchisetagarna). Det motsvarar 1.4 procent av gruppens samlade intäkter.

Mer om: Esprit
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kungsängen testar också pop up-konceptet

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nyhetsbrev

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Arkiv

Här stänger G-Star Raw

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Clas Ohlson fördubblar vinsten

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.182