23948sdkhjf

Esprit slimmar butiker

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Efter motiga år med vikande lönsamhet och konkurser hos franchisetagarna har bolaget strukturerat om. Som mest hade kedjan 80 svenska butiker, Idag har man 17 och några fler ska det bli, med storstadbutiker som drivs i egen regi och övriga av franchisetagare.

– Vi räknar med ytterligare tiotalet franchisebutiker ute i landet, säger nya Skandinavienchefen Martin Hallander.

Det handlar om ”bra lägen” och ytor på 3-400 kvadratmeter. I januari öppnar man en shop-in-shop på Åhléns i Stockholm.

Läs också: Lokalbyte för Esprit

En styrka hos märket är lojala kundklubbsmedlemmar. I Sverige står dessa för närmare 80 procent av försäljningen.

Esprit var tidig på e-handel, dock inte i Sverige där man slog upp nätbuiken först 2013. Idag står näthandlen för en fjärdedel av märkets omsättning internationellt.

För att nu kunna bli mer omnikanal måste franchisetagarna med på båten, känna engagemang för nätförsäljningen och click and collect-lösningar. Esprits ledning tror att man nu hittat rätt modell med ett nytt franchiseupplägg där sortimentet och merchandising är hårdare styrt centralt, men där också franchisetagarna får del av nätförsäljningen. Franchisetagaren får fem procent av den onlineförsäljning som görs till de kundklubbsmedelmmar som rekryterats just via deras butik.

2008 peakade Esprit internationellt i antal marknader och fysiska butiker. Efter det har framgången varierat. Idag är stora delar av ledningen utbytt.

– Vår historia är grossistföretagets. Nu ska vi bli ett omnikanalföretag och inte upprepa misstaget med för många och stora butiker, säger Dieter Messner, direktör för kedjan i Europa och Amerika.

Espritkoncernen omsatte räkenskapsåret 2016/17 (2015/16) 15,9 (17,8) miljarder Honkongdollar. Motsvarande nettoresultat var 67 (21) miljoner Hongkongdollar.

I Sverige sålde Esprit senaste räkenskapsåret för 225 miljoner Hongkongdollar (från egna butiker, e-shop, grossistverksamhet, inkl. franchisetagarna). Det motsvarar 1.4 procent av gruppens samlade intäkter.

Mer om: Esprit
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Hit flyttar Skapa glädje

Flygplatsbutik för Newbie

Nyhetsbrev

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Boozt skriver ned prognos

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.145