Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Enligt siffror från Prisjakt hade 1000 fler butiker en Black Friday-rea jämfört med en mellandagsrea.

– Black Friday är i dag på många sätt större än mellandagsrean i Sverige, men det betyder inte att alla priser är bra. Den genomsnittliga prisnedgången under förra årets Black Friday var faktiskt blygsamma 17 procent, en siffra som säkert förvånar många svenskar, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt i ett uttalande. 

Förra årets genomsnittliga prisnedgång på 17 procent visar en positiv utveckling då prisnedgången under Black Friday 2015 enbart var 13,6 procent. Det innebär inte att alla produkter har gått ner i pris.

Hela 27 procent av produkterna förra året hade tvärtom en prisökning jämfört med det billigaste priset på marknaden.

Läs också: Felfri webbsida gav försäljningsrekord

– Rean är en djungel och de röda prislapparna i butik är inte alltid så billiga som man kanske hoppas på, konstaterar Carl Vult von Steyern. 

Statistik från Prisjakt från Black Friday 2016: 

Mobiltelefoner: 29% av produkterna gick upp i pris, 50% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 20%.

TV-apparater: 19% av produkterna gick upp i pris, 48% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 16%.

Datorskärmar: 27% av produkterna gick upp i pris, 63% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 12%.

Hörlurar: 27% av produkterna gick upp i pris, 67% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 21%.

Smartklockor: 36% av produkterna gick upp i pris, 46% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 24%.

PC-datorer: 32% av produkterna gick upp i pris, 58% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 49%.

Espressomaskiner: 11% av produkterna gick upp i pris, 61% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 22%.

Portabla högtalare: 24% av produkterna gick upp i pris, 57% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 29%.

Spelkonsoller: 25% av produkterna gick upp i pris, 49% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 11%.

Data från Prisjakt.nu baserad på de 5000 populäraste produkterna i de 100 populäraste produktkategorierna under Black Friday den 25/11 2016, jämfört med en vanlig dag i november, den 18/11 2016.

Mer om: Black Friday


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jula jagar ny Sverigechef när Koivisto slutar

Han blir ny vd för Granngården

Icas näthandel över en miljard - startar darkstore

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln

Så shoppar svenskarna inför jul

Nyhetsbrev

Försiktigare optimism

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

Arkiv

Han får gå

Magnus Agervald slutar omgående som vd för investmentbolaget Ratos.

På nytt jobb
Han tar över

Styrelseordförande blir vd på Ratos efter Magnus Agervalds sorti.

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

Handlarprotest stänger Spångabutiker

Återbruksgalleria expanderar

Lucia populärt i varumärken

Konst platsar i köpcentrum

Appen ökar Dagmars digitala fokus

Modevarumärket Dagmar har kommit långt på sin digitaliseringsresa. Hälften av e-kunderna använde mobilen.

Kronans apotek hittar nya lägen

Skatteverket får skarpare verktyg

Postnord får 400 miljoner

Granit flyttar till Hässleholm

På nytt jobb
Förändring i Swedish Match topp

Ekonomichefen lämnar tobaksföretaget

Kläder drog upp priserna

På nytt jobb
Niklas Johnsson ny vd för Avensia

Styrelsen i e-handelsleverantören Avensia har utsett Niklas Johnsson till ny vd.

Utomhus i Malmö

I september nästa år samlas den internationella outdoorbranschen i Malmö.

Lyko noteras

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Lyckad Black Friday weekend

Här är hela listan med prisade nätbutiker

Apotek startar samarbete med Min doktor

Risker för svensk handel vid brexit

Hon får hållbarhetsansvar

Clas Ohlson bromsar expansionen

Från Bukowskis till Pantbanken

Så går det för köpcentrumen i år

Nytt samarbete: Media Markt säljer svensk elbil

Jobbsajt använder underrättelsemetoder

Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

Galleria satsar på hälsa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148