23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Elcykeln når en allt större publik. Den avlastar bil- och kollektivtrafik och kanske kan växla upp utvecklingen mot smartare städer, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i ett pressmeddelande.

För att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året

  • Produkten skall representera den tid vi lever i

  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

Enligt HUI uppfyller elcykel alla tre kraven: ”Konsumenternas intresse för och efterfrågan på elcyklar har accelererat kraftigt i takt med att tekniken mognat och gjort elcykeln mer lättillgänglig. Sedan regeringen i årets höstbudget flaggade för införandet av en elcykelpremie ökade intresset ytterligare”.

Elcykeln har just nu stark vind i ryggen. Klimatoro, hälsotrend och regeringens premie gör den till en given årets julklapp, konstaterar Jonas Arnberg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|