23948sdkhjf

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Elcykeln når en allt större publik. Den avlastar bil- och kollektivtrafik och kanske kan växla upp utvecklingen mot smartare städer, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i ett pressmeddelande.

För att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året

  • Produkten skall representera den tid vi lever i

  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

Enligt HUI uppfyller elcykel alla tre kraven: ”Konsumenternas intresse för och efterfrågan på elcyklar har accelererat kraftigt i takt med att tekniken mognat och gjort elcykeln mer lättillgänglig. Sedan regeringen i årets höstbudget flaggade för införandet av en elcykelpremie ökade intresset ytterligare”.

Elcykeln har just nu stark vind i ryggen. Klimatoro, hälsotrend och regeringens premie gör den till en given årets julklapp, konstaterar Jonas Arnberg.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235