23948sdkhjf

Maten är vinnare i citykärnan

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

– Det har egentligen inte hänt så mycket med stadskärnorna sedan gågatorna introducerades på 70-talet. Det som har förändrats är stadens innehåll: vi får allt fler restauranger och serviceinrättningar samtidigt som sällanköpshandeln har backat ut. Det säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP analys och strategi.

Tillsammans med Fastighetsägarna mäter WSP sedan fem år stadskärnor i 60 mellanstora svenska städer för att få en bild av stadens innehåll. Butiker, restauranger, hotell, service (som exempelvis tandläkare, gym) syns i rapporten Cityklimatet; alltså verksamheter med betalande funktioner  i gatuplan.

– Gallerier och museum kommer inte med i mätningen. Men museishoppen kan göra det, förklarar Fredrik Bergström.

Hur ser det då ut: tappar detaljhandeln i stadskärnorna gentemot externhandel och e-handel? Svaret är: något.

– Men tappet är inte stort och det finns också en naturlig begränsning, staden kan inte växa hur mycket som helst, säger Fredrik Bergström och fortsätter:

– Nu har hela Sverige skaffat sig externhandelsområden och citygalleria. Det racet lite färdigkört. Det kommer aldrig att bli som på 00-talet igen. Det byggs inte nya handelsplatser överallt.

Dagligvarorna – här räknat som matbutiker, apotek och liknande – har klarat sig bäst. I ett femårsperspektiv har de ökat både i antal och omsättning i stadskärnorna. En hypotes är att det beror på förtätning, allt fler bor i staden och handlar i närliggande butiker.

Sällanköpshandeln har haft det tuffare. Externhandeln är en fortsatt konkurrent och e-handeln tar en allt större del av sällanköpsvaruhandelns tillväxt. Inte minst inom sko- och beklädnadshandeln som ofta har en viktig roll i stadskärnorna.

När frisörer, nagelsalonger, kiropraktorer, gym tatuerare, nyckelservice blir allt vanligare inslag i gatubilden, ändrar stadskärnan så sakta karaktär. Serviceinrättningar (som kan gränsa till handel) blir allt vanligare.

– De bidrar till stadskvaliteten med verksamheter öppna fler timmar på dygnet. Men de är en utmaning för fastighetsägarna. De här företagen är ett annat gäng än de etablerade, standardiserade kedjorna, kommenterar Fredrik Bergström och lägger till:

– Här kommer vi nog att få se en konceptualisering och kedjefiering.

Men även om antalet sådana serviceföretag är många är deras samlade andel av citykärnans omsättning ännu inte stor.

Ängelholm, följt av Uppsala, Umeå, Ljungby och Varberg är 2012-2016 års vinnare, räknat på omsättningsutvecklingen i stadskärnorna.

Bottennoteringen innehas av Uddevalla, med Skara och Värnamo i sällskap.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Arkiv

Butik 140 för optikkedjan

Här expanderar Jysk

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Ikeas testkoncept läggs ned

Twilfit till Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131