23948sdkhjf

Näthandeln med mat ökar 30 procent

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den globala näthandeln ökar mer än någonsin.

Handeln på nätet för livsmedelsbranschen ökade med 30 procent globalt under året och uppgår nu till 4,6 procent av den totala försäljningen av FMCG-varor (snabbrörliga konsumentvaror), det framgår av rapporten Future of E-Commerce in FMCG från Kantar Worldpanel.

Läs också: 90 000 butiksjobb försvann på ett år

Enligt rapporten kommer näthandeln vara värd 170 miljarder dollar 2025 och stå för tio procent av den totala marknaden.

Det är framförallt i Kina, USA, Sydkorea, Japan, Storbritannien och Frankrike som handeln med livsmedel ökar mest. Förra året ökade värdet med 52 procent i Kina och 41 procent i Sydkorea.

Resultat baseras på beteendet av 500.000 konsumenter över Nord- och Sydamerika, Europa och Asien, där Sverige inte ingick men däremot Danmark.

Mer om:näthandel


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
1

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Stadium omorganiserar och varslar

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

VRG avvecklar Rizzo som butikskedja - stänger 10 butiker

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Hit kommer Plantagen

Nyhetsbrev

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Arkiv

Sverige är bäst på kontantlöshet

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

Coop släpper ny e-handelsbomb

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205