Det sålde bäst under Black Friday

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Sparportalen Cuponation och Tradera har samlat information om årets största shoppingfest.

Den mest populära kategorin i år var "Mode och Accessoarer" som stod för 31 procent av de totala köpen. Därefter följde "Skönhet, Hälsa och Välmående" som uppgick till 20 procent av de totala köpen medan "Elektronik och Telefoner" kom upp till 10 procent av köpen. 

Detta kan jämföras med 2016 då "Mode och Accessoarer" också var störst, men stod för hela 48 procent av de totala köpen medan "Elektronik och Telefoner" nådde andraplatsen på 13 procent. Förra året var intresset större för "Inredning och Design" som då uppgick till 11 procent av köpen vilket räckte till en tredjeplats. 

Övrig statistik: 

  • Den genomsnittliga storleken på Black Friday-varukorgen var 834 kronor. 
  • 32 procent av de totala köpen ägde rum mellan klockan 18:00–00:00 medan 21 procent av köpen genomfördes mellan klockan 11:00–14:00. 
  • Det största köpet som genomfördes med en rabattkod låg på 7528 kronor.
  • 61 procent av de som letade efter rabatter gjorde det via desktop och 39 procent via mobila enheter.
  • Bland de som letade efter rabatter under dagen var 66 procent kvinnor och 34 procent män. 
  • Bland de som letade efter rabatter var 36 procent i åldersgruppen 25–34. 

Läs mer här

Mer om: Black Friday


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199