Det sålde bäst under Black Friday

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Sparportalen Cuponation och Tradera har samlat information om årets största shoppingfest.

Den mest populära kategorin i år var "Mode och Accessoarer" som stod för 31 procent av de totala köpen. Därefter följde "Skönhet, Hälsa och Välmående" som uppgick till 20 procent av de totala köpen medan "Elektronik och Telefoner" kom upp till 10 procent av köpen. 

Detta kan jämföras med 2016 då "Mode och Accessoarer" också var störst, men stod för hela 48 procent av de totala köpen medan "Elektronik och Telefoner" nådde andraplatsen på 13 procent. Förra året var intresset större för "Inredning och Design" som då uppgick till 11 procent av köpen vilket räckte till en tredjeplats. 

Övrig statistik: 

  • Den genomsnittliga storleken på Black Friday-varukorgen var 834 kronor. 
  • 32 procent av de totala köpen ägde rum mellan klockan 18:00–00:00 medan 21 procent av köpen genomfördes mellan klockan 11:00–14:00. 
  • Det största köpet som genomfördes med en rabattkod låg på 7528 kronor.
  • 61 procent av de som letade efter rabatter gjorde det via desktop och 39 procent via mobila enheter.
  • Bland de som letade efter rabatter under dagen var 66 procent kvinnor och 34 procent män. 
  • Bland de som letade efter rabatter var 36 procent i åldersgruppen 25–34. 

Läs mer här

Mer om: Black Friday


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195