Det sålde bäst under Black Friday

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Sparportalen Cuponation och Tradera har samlat information om årets största shoppingfest.

Den mest populära kategorin i år var "Mode och Accessoarer" som stod för 31 procent av de totala köpen. Därefter följde "Skönhet, Hälsa och Välmående" som uppgick till 20 procent av de totala köpen medan "Elektronik och Telefoner" kom upp till 10 procent av köpen. 

Detta kan jämföras med 2016 då "Mode och Accessoarer" också var störst, men stod för hela 48 procent av de totala köpen medan "Elektronik och Telefoner" nådde andraplatsen på 13 procent. Förra året var intresset större för "Inredning och Design" som då uppgick till 11 procent av köpen vilket räckte till en tredjeplats. 

Övrig statistik: 

  • Den genomsnittliga storleken på Black Friday-varukorgen var 834 kronor. 
  • 32 procent av de totala köpen ägde rum mellan klockan 18:00–00:00 medan 21 procent av köpen genomfördes mellan klockan 11:00–14:00. 
  • Det största köpet som genomfördes med en rabattkod låg på 7528 kronor.
  • 61 procent av de som letade efter rabatter gjorde det via desktop och 39 procent via mobila enheter.
  • Bland de som letade efter rabatter under dagen var 66 procent kvinnor och 34 procent män. 
  • Bland de som letade efter rabatter var 36 procent i åldersgruppen 25–34. 

Läs mer här

Mer om: Black Friday


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Inför digital pant på plastpåsar

Lönsamheten sjönk för Ica

Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige

Storförlust för Postnord

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Efterlyser första kunden – Ber om hjälp

Handlade du på Gunnars Byggnetto i Täby vid öppningen år 1993? Byggmax har letat med ljus och lykta efter sin allra första kund – nu ber de allmänheten om tips.

Nyhetsbrev

Öppnar flaggskepp i Stockholm

Kicks slår upp dörrarna till en ny butik på 1 500 kvadratmeter i centrala Stockholm.

Arkiv

Fortsatt uppåt för Pricer

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Glossier till Sverige - Lanseras i sommar

Då lanseras det hajpade amerikanska skönhetsmärket i Sverige.

De öppnar nytt i Globen

Hit flyttar Balmuir

Öppnar första svenska butiken.

Påsken drog ner bygghandeln

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Butik på Södermalm får klartecken

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141