Utvecklar cityhandeln med värmestrålning

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Mittuniversitetet har testat IR-teknik som mäter hur människor rör sig i stadskärnan.

Tekniken har tagits fram i samarbete med Här, Handel och Möten i Härnösand. Ett lyckat test har genomförts i Härnösand och nu ska det göras om i större skala.

− Vi är väldigt nöjda med testet. Vi ville framför allt säkerställa att metoden inte inkräktar på människors integritet och vi ser nu att det inte går att identifiera personer. Vi mäter enbart värmestrålningen, men tekniken gör att vi kan följa människors rörelsemönster, vilket var syftet med försöket, säger Mattias O´Nils, professor Mittuniversitetet i en kommentar.

Testet genomfördes tidigare i höst under en dag då en enhet med två IR-kameror monterades upp längs Storgatan i Härnösand. På så sätt kunde människors rörelse längs gatan följas.

− Ombyggnationer och nyetableringar är stora, ofta kostsamma projekt och med den här tekniken får vi ett utvärderingsverktyg som gör att vi lättare kan fatta rätt beslut om var butiker ska ligga, var det behövs mötesplatser och caféer och hur skyltningen i stadskärnan ska utformas för att fungera som bäst, säger Henrik Skyttberg, centrumutvecklare i Härnösands kommun.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Nyhetsbrev

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Ny vd på Strongpoint

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Helomvändning krävs för Lindex

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.383