E-handeln fortsätter att öka

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Enligt Postnords nya konsumtionsrapport steg försäljningen med 19 procent i oktober.

Det är framför allt möbler och inredning som har lockat svenskarna. Försäljningen steg från 11 till 14 procent under månaden.

I övrigt handlade totalt 65 procent av svenskarna på nätet. Ungefär 20 procent av de som handlade gjorde det från utländska sajter. Mode, småelektronik och sportprodukter var populärast.

Kommande månader kommer försäljningen med all säkerhet växa. 

– Förra året såg vi att en större andel konsumenter handlade under de sista tre månaderna, och i år ser det ut att bli likadant, säger Carin Blom detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i ett uttalande.

Det är framför allt Black Friday som ger e-handeln en skjuts. Svenskarna spenderade 5,3 miljarder kronor under årets shoppinghögtid.

– Black Friday förra veckan blev verkligen e-handlarnas dag, och att det skulle bli rekord rådde det inga tvivel om. Däremot kunde varken e-handlarna eller vi drömma om sådana här enorma volymer. Vi hanterade över 700 000 paket i samband med helgen, och trenden fortsatte under veckan. Det råder ingen tvekan om att julhandeln kommer att fortsätta i samma stil, avslutar Carin Blom.

Mer om: PostNord


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166