23948sdkhjf

Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Svenska Vélosophy kan få pris för sina designade cyklar.

Tävlingen ska framhålla innovation för den cirkulära ekonomin och lyfta hållbarhetsfrågor inom Europaparlamentet. Startupen Vélosophy representerar Sverige med sina cyklar som delvis är gjorda av återvunnen aluminium.

– Vélosophy grundades med ambitionen att förena en fantastisk produkt med socialt ansvarstagande. Vi ville skapa en produkt som gör skillnad och som är mer än ”bara” en cykel, säger Jimmy Östholm, grundare och vd för Vélosophy i ett uttalande.

För varje cykel företaget säljer donerar de också en cykel till en skolflicka i Ghana.

Ambitionen att tillverka våra cyklar med så mycket återvunnen aluminium som möjligt, vårt one for one-löfte, samarbetet med Ghana Bamboo Bikes Initiative och vår strävan efter att montera och serva så många donationscyklar som möjligt lokalt hoppas vi ska inspirera andra till att skapa produkter och koncept för både en lokal och cirkulär ekonomi.

Tävlingen i Europaparlamentet anordnas av Nespresso tillsammans med EU40 som är ett nätverk av unga ledamöter som adresserar viktiga frågor genom kreativ marknadsföring och events. Förutom Vélosophy är fem andra startups från olika länder med i tävlingen som äger rum den 6 december.

Den startup som vinner får ett pris i form av mentorskap från Nespresso.

Mer om: Vélosophy
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskedja drar upp volymen

Nu öppnar e-handlarens superlager

Zalandos nya logistikcenter invigs officiellt i dag.

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet här.

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Plockar in nätvaror i fysisk miljö - öppnar XL-butik

Jysk storformatsatsar och bygger om och ut butiken i Kungens Kurva.

Nyhetsbrev

Här öppnar nästa Apotek Hjärtat

Arkiv

Utredaren sågar tillträdesförbudet

Men förslaget är inlämnat och kan röstats igenom ändå – så ser det ut.

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

1

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Artist in i nätapotek

Butikskoncept i konkurs

Så mycket ökar Elons näthandel

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Bygghandeln minskar – men ökar

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Här är de nya ministrarna

Här stänger Polarn O. Pyret

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149