Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Svenska Vélosophy kan få pris för sina designade cyklar.

Tävlingen ska framhålla innovation för den cirkulära ekonomin och lyfta hållbarhetsfrågor inom Europaparlamentet. Startupen Vélosophy representerar Sverige med sina cyklar som delvis är gjorda av återvunnen aluminium.

– Vélosophy grundades med ambitionen att förena en fantastisk produkt med socialt ansvarstagande. Vi ville skapa en produkt som gör skillnad och som är mer än ”bara” en cykel, säger Jimmy Östholm, grundare och vd för Vélosophy i ett uttalande.

För varje cykel företaget säljer donerar de också en cykel till en skolflicka i Ghana.

Ambitionen att tillverka våra cyklar med så mycket återvunnen aluminium som möjligt, vårt one for one-löfte, samarbetet med Ghana Bamboo Bikes Initiative och vår strävan efter att montera och serva så många donationscyklar som möjligt lokalt hoppas vi ska inspirera andra till att skapa produkter och koncept för både en lokal och cirkulär ekonomi.

Tävlingen i Europaparlamentet anordnas av Nespresso tillsammans med EU40 som är ett nätverk av unga ledamöter som adresserar viktiga frågor genom kreativ marknadsföring och events. Förutom Vélosophy är fem andra startups från olika länder med i tävlingen som äger rum den 6 december.

Den startup som vinner får ett pris i form av mentorskap från Nespresso.

Mer om: Vélosophy


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Inför digital pant på plastpåsar

Lönsamheten sjönk för Ica

Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige

Storförlust för Postnord

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Efterlyser första kunden – Ber om hjälp

Handlade du på Gunnars Byggnetto i Täby vid öppningen år 1993? Byggmax har letat med ljus och lykta efter sin allra första kund – nu ber de allmänheten om tips.

Nyhetsbrev

Öppnar flaggskepp i Stockholm

Kicks slår upp dörrarna till en ny butik på 1 500 kvadratmeter i centrala Stockholm.

Arkiv

Fortsatt uppåt för Pricer

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Glossier till Sverige - Lanseras i sommar

Då lanseras det hajpade amerikanska skönhetsmärket i Sverige.

De öppnar nytt i Globen

Hit flyttar Balmuir

Öppnar första svenska butiken.

Påsken drog ner bygghandeln

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

Påspant – en succé

Butik på Södermalm får klartecken

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Dags att anmäla alla brott

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14