23948sdkhjf

Så går det för köpcentrumen i år

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Köpcentrum tappar marknadsandelar till e-handeln. Men ändå: en omsättningstillväxt på 1 procent för 2017.

Det är prognosen från HUI Research och NCSC, Nordic Council of Shopping Centers Sverige.

Motsvarande tillväxt förra året var högre,5 procent, och drevs till stor del av nyproducerade köpcentrum som Mall of Scandinavia och Avion shopping.

Tappar till e-handeln

Årets förväntade tillväxt på 1 procent betyder att köpcentrumen tappar marknadsandelar till e-handeln.

– Under 2017 har nyproduktionen bromsat in, vilket starkt bidrar till den lägre prognostiserade utvecklingen, säger Tobias Rönnberg analytiker på HUI och fortsätter:

– Däremot bidrar restauranger och service till ökad tillväxt. Branschen håller på att ställa om till att bli mer av en mötesplats än en shoppingdestination

Handelsområden tuffar på

För externt lokaliserade handelsområden med spelare som stormarknader, elektronik- och möbelvaruhus är bilden lite annorlunda. De förväntas behålla sina marknadsandelar i år.

Deras tillväxt var förra året 3 procent, och utvecklingen bedöms likadan i år.

Förklaringen är att stormarknaderna har en förhållandevis god utveckling under helåret samtidigt som möbelhandeln och järn- och bygghandeln gått bra under årets tre första kvartal. Nyproduktionen av mer yta i handelsområdena bidrar även till utvecklingen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

Pressad lönsamhet i modehandeln

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Nyhetsbrev

Synsam över 200 butiker i Sverige

Arkiv

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Hit flyttar Skapa glädje

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Årets julklapp om Elon får välja

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.135