Så går det för köpcentrumen i år

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Köpcentrum tappar marknadsandelar till e-handeln. Men ändå: en omsättningstillväxt på 1 procent för 2017.

Det är prognosen från HUI Research och NCSC, Nordic Council of Shopping Centers Sverige.

Motsvarande tillväxt förra året var högre,5 procent, och drevs till stor del av nyproducerade köpcentrum som Mall of Scandinavia och Avion shopping.

Tappar till e-handeln

Årets förväntade tillväxt på 1 procent betyder att köpcentrumen tappar marknadsandelar till e-handeln.

– Under 2017 har nyproduktionen bromsat in, vilket starkt bidrar till den lägre prognostiserade utvecklingen, säger Tobias Rönnberg analytiker på HUI och fortsätter:

– Däremot bidrar restauranger och service till ökad tillväxt. Branschen håller på att ställa om till att bli mer av en mötesplats än en shoppingdestination

Handelsområden tuffar på

För externt lokaliserade handelsområden med spelare som stormarknader, elektronik- och möbelvaruhus är bilden lite annorlunda. De förväntas behålla sina marknadsandelar i år.

Deras tillväxt var förra året 3 procent, och utvecklingen bedöms likadan i år.

Förklaringen är att stormarknaderna har en förhållandevis god utveckling under helåret samtidigt som möbelhandeln och järn- och bygghandeln gått bra under årets tre första kvartal. Nyproduktionen av mer yta i handelsområdena bidrar även till utvecklingen.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Coop säger upp avtalet med Postnord

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.23