Elektronikplatta surfar på Black Friday-våg

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Hemelektronikförsäljningen gick upp 22 procent i november jämfört med motsvarande månad förra året.

November var en mycket bra månad för hemelektronikbranschen. Det totala försäljningsvärdet för månaden var 22 procent högre än november 2016.

Detta ledde till att den ackumulerade försäljningen under årets första 11 månader ökade till plus sex procent jämfört med motsvarande period förra året.

Försäljningen av TV-skärmar ökade med 18 procent, och av stora TV-skärmar med hela 24 procent, under november månad, jämfört med november 2016.

Mobiltelefoner ökade med tre procent under månaden vilket bättrade på det ackumulerade värdet för årets månader till minus sex procent.

Spelkonsoler och actionkameror sålde också bra under november och visar bägge en ökning på 14 procent för årets första 11 månader.

Försäljningen av laptops visar däremot en vikande försäljningstrend och ligger ackumulerat på minus 16 procent, jämfört med året innan.

- Den stora vinnaren under november var dock surfplattan med en ökning på 40% jämfört med november 2016. Det är svårt att dra någon annan slutsats än att Black Friday verkligen slog igenom i år, säger Klas Elm, vd för ElektronikBranschen.

Samtidigt publicerar ElektronikBranschen ButiksChefsIndex som visar bland annat att: 

  • Julens hårda julklapp blir hörlurar och andra ljudprodukter.

  • 80 procent av butikscheferna upplever ett positivt försäljningsläge i sin butik just nu, och 83 procent ser en positiv utveckling kommande halvår!

  • Julens överraskning blir gamingprodukter.

  • Intresset för stora TV-skärmar, 65 tum och uppåt, ökar kontinuerligt. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Fler företag säljer överskott på auktion

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.234