Tar tempen på marknaden

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Mitt i smeten provar The wow closet sin marknadsstrategi. Platsen där de valt att starta verksamheten med en pop up-butik, är passagen intill NK i Stockholm där de slog upp butiken 1 december.

Affärsidéen kom genom det egna behovet.

  • Jag gifte mig i somras. Min mamma var på jakt efter en klänning men var inte beredd att lägga tusentals kronor på den. Mycket annat skulle betalas i samband med festen. Då kom tanken att kunna hyra en designerklänning för en kväll. Det skulle tilltala både plånboken, plats i garderoben och miljön, säger Oksana Poliakova, grundare av företaget tillsammans med Anna som är designutbildad.

  • Min egen brudklänning hänger här till uthyrning. Den är handbroderad och förtjänar att användas mer än en gång, säger Anna som snart lanserar sin första egna kollektion.

Kompanjonerna har köp in nya klänningar i endast en storlek. Oksanas favoritdesigner från London finns representerad under märket Self portrait. Flera klänningar har hittats på begagnatsajter, en del kommer från vänner och bekanta.

  • Tanken är också att man kan lämna in en finare klänning till uthyrning. Vi tar 20 procent av uthyrningskostnaden samt står för kemtvätt och smärre lagningar, säger Oksana Poliakova.

    Butiken har fler ben att stå på. Man erbjuder en sminkning i butiken och i förlängningen när varumärket blivit starkt vill man vara en plattform för nya designer som vill ut på marknaden.

  • Det har gått så fort. 1 september började vi skissa på idén och nu testar vi konceptet här i Passagen. Vi kommer inte att kunna vara kvar här så det gäller att hitta en lokal där verksamheten kan fortsätta.

    Marknadsföringen sker också på Instagram och Facebook och de har samarbete med influencers.

  • Hur har ni placerat er prismässigt?

  • – För lågt om du frågar kemtvätten vi samarbetar med, säger Oksana Poliakova.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142