23948sdkhjf

Tar tempen på marknaden

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Mitt i smeten provar The wow closet sin marknadsstrategi. Platsen där de valt att starta verksamheten med en pop up-butik, är passagen intill NK i Stockholm där de slog upp butiken 1 december.

Affärsidéen kom genom det egna behovet.

  • Jag gifte mig i somras. Min mamma var på jakt efter en klänning men var inte beredd att lägga tusentals kronor på den. Mycket annat skulle betalas i samband med festen. Då kom tanken att kunna hyra en designerklänning för en kväll. Det skulle tilltala både plånboken, plats i garderoben och miljön, säger Oksana Poliakova, grundare av företaget tillsammans med Anna som är designutbildad.

  • Min egen brudklänning hänger här till uthyrning. Den är handbroderad och förtjänar att användas mer än en gång, säger Anna som snart lanserar sin första egna kollektion.

Kompanjonerna har köp in nya klänningar i endast en storlek. Oksanas favoritdesigner från London finns representerad under märket Self portrait. Flera klänningar har hittats på begagnatsajter, en del kommer från vänner och bekanta.

  • Tanken är också att man kan lämna in en finare klänning till uthyrning. Vi tar 20 procent av uthyrningskostnaden samt står för kemtvätt och smärre lagningar, säger Oksana Poliakova.

    Butiken har fler ben att stå på. Man erbjuder en sminkning i butiken och i förlängningen när varumärket blivit starkt vill man vara en plattform för nya designer som vill ut på marknaden.

  • Det har gått så fort. 1 september började vi skissa på idén och nu testar vi konceptet här i Passagen. Vi kommer inte att kunna vara kvar här så det gäller att hitta en lokal där verksamheten kan fortsätta.

    Marknadsföringen sker också på Instagram och Facebook och de har samarbete med influencers.

  • Hur har ni placerat er prismässigt?

  • – För lågt om du frågar kemtvätten vi samarbetar med, säger Oksana Poliakova.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Butik 140 för optikkedjan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Nyhetsbrev

Nu vill de också handla mat på nätet

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143