Tar tempen på marknaden

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Mitt i smeten provar The wow closet sin marknadsstrategi. Platsen där de valt att starta verksamheten med en pop up-butik, är passagen intill NK i Stockholm där de slog upp butiken 1 december.

Affärsidéen kom genom det egna behovet.

  • Jag gifte mig i somras. Min mamma var på jakt efter en klänning men var inte beredd att lägga tusentals kronor på den. Mycket annat skulle betalas i samband med festen. Då kom tanken att kunna hyra en designerklänning för en kväll. Det skulle tilltala både plånboken, plats i garderoben och miljön, säger Oksana Poliakova, grundare av företaget tillsammans med Anna som är designutbildad.

  • Min egen brudklänning hänger här till uthyrning. Den är handbroderad och förtjänar att användas mer än en gång, säger Anna som snart lanserar sin första egna kollektion.

Kompanjonerna har köp in nya klänningar i endast en storlek. Oksanas favoritdesigner från London finns representerad under märket Self portrait. Flera klänningar har hittats på begagnatsajter, en del kommer från vänner och bekanta.

  • Tanken är också att man kan lämna in en finare klänning till uthyrning. Vi tar 20 procent av uthyrningskostnaden samt står för kemtvätt och smärre lagningar, säger Oksana Poliakova.

    Butiken har fler ben att stå på. Man erbjuder en sminkning i butiken och i förlängningen när varumärket blivit starkt vill man vara en plattform för nya designer som vill ut på marknaden.

  • Det har gått så fort. 1 september började vi skissa på idén och nu testar vi konceptet här i Passagen. Vi kommer inte att kunna vara kvar här så det gäller att hitta en lokal där verksamheten kan fortsätta.

    Marknadsföringen sker också på Instagram och Facebook och de har samarbete med influencers.

  • Hur har ni placerat er prismässigt?

  • – För lågt om du frågar kemtvätten vi samarbetar med, säger Oksana Poliakova.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.243