23948sdkhjf

Tar tempen på marknaden

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Mitt i smeten provar The wow closet sin marknadsstrategi. Platsen där de valt att starta verksamheten med en pop up-butik, är passagen intill NK i Stockholm där de slog upp butiken 1 december.

Affärsidéen kom genom det egna behovet.

  • Jag gifte mig i somras. Min mamma var på jakt efter en klänning men var inte beredd att lägga tusentals kronor på den. Mycket annat skulle betalas i samband med festen. Då kom tanken att kunna hyra en designerklänning för en kväll. Det skulle tilltala både plånboken, plats i garderoben och miljön, säger Oksana Poliakova, grundare av företaget tillsammans med Anna som är designutbildad.

  • Min egen brudklänning hänger här till uthyrning. Den är handbroderad och förtjänar att användas mer än en gång, säger Anna som snart lanserar sin första egna kollektion.

Kompanjonerna har köp in nya klänningar i endast en storlek. Oksanas favoritdesigner från London finns representerad under märket Self portrait. Flera klänningar har hittats på begagnatsajter, en del kommer från vänner och bekanta.

  • Tanken är också att man kan lämna in en finare klänning till uthyrning. Vi tar 20 procent av uthyrningskostnaden samt står för kemtvätt och smärre lagningar, säger Oksana Poliakova.

    Butiken har fler ben att stå på. Man erbjuder en sminkning i butiken och i förlängningen när varumärket blivit starkt vill man vara en plattform för nya designer som vill ut på marknaden.

  • Det har gått så fort. 1 september började vi skissa på idén och nu testar vi konceptet här i Passagen. Vi kommer inte att kunna vara kvar här så det gäller att hitta en lokal där verksamheten kan fortsätta.

    Marknadsföringen sker också på Instagram och Facebook och de har samarbete med influencers.

  • Hur har ni placerat er prismässigt?

  • – För lågt om du frågar kemtvätten vi samarbetar med, säger Oksana Poliakova.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nyhetsbrev

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Arkiv

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Ikea ökar - främst i Sverige

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

Nilson group och Vagabond skiljer sig

"Uppdelningen har gjorts i samförstånd och med de bästa intentioner för respektive bolag".

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209