Bakhalt i modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Starka jämförelsetal tyngde modehandeln i november.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,2 procent i november jämfört med november i fjol medan försäljningen i skobutikerna minskade med 7,6 procent Därmed klådde inte årets försäljning förra årets starka jämförelsetal med uppgång i klädförsäljningen 5,6 procent och i skobutikerna om 21,5 procent.

Förra året låg skyltsöndagen i de flesta städerna under Black Friday-helgen, vilket ytterligare spädde på försäljningen då även normalt söndagsstängda butiker hade öppet. I år låg skyltsöndagen i allmänhet den 3 december, som var första advent. De som får lön den tjugosjunde fick den i år inte till helgen, vilket också påverkade försäljningen under Black Friday, säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil i en kommentar.

Hittills i år, januari till november, har försäljningen av kläder i fysiska butiker minskat med 2,3 procent och motsvarande siffra för skohandeln visar en försäljningen i skobutiker med 3,3 procent.  



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.233