23948sdkhjf

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Nätjätten Amazon knaprar i sig allt mer av den digitala försäljningen av mat och drycker.

Amazons strategi bygger på att långsamt ”döda” konkurrenter med låga priser, enligt en bedömare som tidigare arbetat åt företaget.

I USA är Amazon överlägset störst på marknaden med nära en femtedel av försäljningen. Tvåan Walmart säljer för bara hälften så mycket, enligt en ny rapport från undersökningsföretaget Packaged Facts.

Amazons marknadsandel beräknas landa på 18 procent under 2017 jämfört med Walmarts 9 procent, enligt rapporten.

Chris McCabe, tidigare verksam inom Amazon och numera rådgivare åt företag som säljer produkter via dess marknadsplats, säger att strategin är densamma inom livsmedelshandeln som när de flesta bokhandelskedjor dukade under av konkurrensen från nätjätten.

– Den ökar sina intäkter genom att döda dem långsamt med priset, säger han enligt Fox Business.

Digital försäljning av livsmedel och drycker i USA utgör än så länge bara cirka 1 procent av vad amerikanska hushåll totalt lägger ner på mat- och dryckesinköp. Men tillväxten är snabb, och under de kommande tio åren beräknas den digitala försäljningen ha vuxit till 20-30 procent av marknaden, enligt Packaged Facts forskningschef David Sprinkle.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063