23948sdkhjf

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Nätjätten Amazon knaprar i sig allt mer av den digitala försäljningen av mat och drycker.

Amazons strategi bygger på att långsamt ”döda” konkurrenter med låga priser, enligt en bedömare som tidigare arbetat åt företaget.

Läs också: Amazons garderob till Europa

I USA är Amazon överlägset störst på marknaden med nära en femtedel av försäljningen. Tvåan Walmart säljer för bara hälften så mycket, enligt en ny rapport från undersökningsföretaget Packaged Facts.

Amazons marknadsandel beräknas landa på 18 procent under 2017 jämfört med Walmarts 9 procent, enligt rapporten.

Chris McCabe, tidigare verksam inom Amazon och numera rådgivare åt företag som säljer produkter via dess marknadsplats, säger att strategin är densamma inom livsmedelshandeln som när de flesta bokhandelskedjor dukade under av konkurrensen från nätjätten.

– Den ökar sina intäkter genom att döda dem långsamt med priset, säger han enligt Fox Business.

Digital försäljning av livsmedel och drycker i USA utgör än så länge bara cirka 1 procent av vad amerikanska hushåll totalt lägger ner på mat- och dryckesinköp. Men tillväxten är snabb, och under de kommande tio åren beräknas den digitala försäljningen ha vuxit till 20-30 procent av marknaden, enligt Packaged Facts forskningschef David Sprinkle.

Mer om:amazon
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Microsoft köper mark i Sverige

Flera finalister i marknadsföringstävling

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Betaltjänsten Glase lägger ner

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202