Så shoppar svenskarna inför jul

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Julshoppingen har börjat sprida ut sig under en längre period och hushållen är starka. I en rapport från Sveriges Annonsörer visar det sig att nästan sju av tio planerar att handla sina julklappar främst i fysiska butiker.

51 procent planerar att handla på nätet. Drygt var tionde har dock redan köpt sina klappar under ”Black Friday” och nästan lika många planerar att göra det under mellandagsrean. Det visar en undersökning från Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

 Nnappt sju av tio (69 %) planerar att köpa klappar i en fysiska butik. Det är framförallt kvinnor (72 %) i åldrarna 18-29 år (75 %) och de med en hushållsinkomst runt 600 000 kronor (78 %) som planerar att julshoppa i fysiska butiker. Men webben växer som kanal- och komplement till den fysiska butiken och 51 procent svarar att de också planerar att köpa på nätet innan julafton.

Läs också: Handlarna mer optimistiska

Hur planerar du att göra dina inköp av julklappar i år?

  • Fysisk butik innan julafton 69 %
  • Webb/e-handel innan julafton 51 %
  • Handlar inte julklappar alls 11 %
  • Köpte i webb/e-handel under ”Black Friday” 9 %
  • Fysisk butik under mellandagsrean 6 %
  • Webb/e-butik under mellandagsrean 3 %
  • Köpte i fysisk butik under ”Black Friday” 3 %
  • Ersätter alla julklappar med donation till välgörenhet 3 %
  • Fysisk butik på julafton 2 %
  • Köpte i webb/e-handel under ”Cyber Monday” 1 %
  • Webb/e-handel på julafton 0 %
  • Vet ej 6 %


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Sibylla öppnar nytt i Västerås

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.246