23948sdkhjf

E-handeln på fortsatt stark framfart

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

En undersökning bland hundratals svenska e-handlare visar att nästan var tredje förväntar sig nämligen bättre försäljningsresultat i år jämfört med fjolårets jul. En femtedel uppger även att de säljer mellan 11 och 20 procent mer under julen och flera e-handlare förutspår att drönaren blir årets e-klapp.

Hela 29 procent väntar sig ett starkare resultat jämfört med förra året, medan 44 procent tror att deras försäljning kommer att landa på ungefär samma nivå. Endast 7 procent tror att det kommer gå sämre jämfört med tidigare år.

Majoriteten av e-handlarna är eniga om att svenskarnas jakt på klappar påverkar deras affärer positivt. Många e-handlare uppger att deras försäljning vanligtvis stiger med över 10 procent vid jul och en femtedel tror också att de kommer sälja 11 till 20 procent mer. E-handlarna väntar sig dessutom en stark inledning på det nya året. Så många som 84 procent förutspår nämligen en positiv tillväxt de kommande tre månaderna, varav hela 35 procent tror på en stark utveckling.

Den bransch e-handlarna tror mest på inför årets julhandel är hemelektroniksbranschen. Leksaker och spel förväntas också skörda stor framgång.
Här är branscherna e-handlarna tror mest på inför julen:

  1. Hemelektronik                 31 %
  2. Leksaker och spel           11 %
  3. Skönhet och hälsa            6 %
  4. Sport och fritid                  6 %
  5. Heminredning                   5 %

    Undersökningen har besvarats av 498 svenska e-handlare genom Paysons egen kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur julhandeln kommer att gå för deras företag i år. I undersökningen har e-handlarna också förutspått vilken julklapp som kommer säljas mest på nätet och flera har då svarat att det är drönaren som blir årets e-klapp.
Mer om: E-handel
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Här byter Elgiganten läge

Årets franchisekedja korad

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17