Osäkerhet inför framtiden i handeln

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Handlarnas framtidsförväntningar minskade i december. Månadsindex ligger nu cirka 4 procentenheter lägre än under samma månad i fjol. Sällanköpsvaruhandlarna stod för minskningen medan dagligvaruhandlarna var mer optimistiska.

– Handlarna var mer pessimistiska i december än under samma månad i fjol. Detta illustrerar den osäkerhet som råder inom handeln. De senaste månaderna har framförallt oron på bostadsmarknaden tilltagit, vilket riskerar att påverka konsumtionen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Såväl handlarna tro på framtida försäljning, lönsamhet och anställningsvilja minskade i december. Det gjorde att Svensk Handels Framtidsindikator föll med 1,1 enheter och landade på 96,4 i december månads Handelsbarometer.

Av de olika branscherna var dagligvaruhandeln mer optimistisk, index ökade med 0,4 enheter under månaden till 100,3 till skillnad från sällanköpsvaruhandeln som minskade med 2,8 enheter till 92,6.

Läs också: Hoppfulla ministrar efter möte

– En annan faktor som får allt större påverkan på handeln är digitaliseringen. Den svenska e-handeln bedöms ta en större försäljningsandel än någonsin under 2018, vilket sätter press på många handlares försäljning och lönsamhet, säger Karin Johansson.

Julen är för många handlare årets mest intensiva period. Det är vanligt att låta befintlig personal gå upp i tid för att möta det extra trycket, men nästan var tredje handlare tar även in extrapersonal under jul- och nyårshelgerna. Totalt rör det sig om uppskattningsvis 15 000 personer.

Läs också: Handlarna mer optimistiska

  • Julen är en viktig period för handeln. Det är glädjande att våra medlemmar får möjlighet att anställa extra personal under denna glädjens högtid. Förhoppningsvis skapar det ringar på vattnet för samtliga inblandade, avslutar Karin Johansson. 

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Handelsbarometern tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Mer om: Svensk Handel


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Sibylla öppnar nytt i Västerås

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.221