23948sdkhjf

Krympande ytor – en handelstrend

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fortfarande höga priser på retailfastigheter och de flesta kedjor har planer för expansion av det fysiska butiksnätet. Men samtidigt: – Vad händer i externhandelsområdena när e-handel på mat och fyndvaror verkligen kommer igång?

Daniel Anderbring, forskningschef på internationella fastighetsrådgivarna Cushman and Wakefield, ställer frågan. Signalerna på en förändring i retaillandskapet har funnits länge.

– Sedan tio år tillbaka har vi sett en omdaning av marknaden när e-handelstillväxten har fått effekter, se till exempel på antalet och storleken på hemelektronikbutikerna..Samma sak gäller andra kategorier, som till exempel vitvaror, bokhandel och kläder. Sportkedjan XXL är en av få som gått åt andra hållet med större butiker, säger Daniel Anderbring.

Att Sverige är ett glest befolkat, avlångt land har räddat en del fysiska butiker, tror han:

– Svårigheten att lösa hemleveranser kostnadseffektivt är räddningen för många butikslägen.

Det finns tecken på att förändringstakten kan komma att höjas.

– Idag har dagligvarukedjorna bara ett par procent av sin försäljning online. Vad händer när mathandeln flyttar ut på nätet på allvar? Vi har ett arv av stora och ineffektiva stormarknader och butiksnät i många delar av Sverige, säger Daniel Anderbring och exemplifierar med matjättar som Coop forum, Ica Maxi och City gross.

– Historiskt har de efterfrågat ytor på 10 000 kvadratmeter. Sedan drygt fem år tillbaka vill de istället ha 5 000-6 000 kvadratmeter .Men långt ifrån alla gamla stormarknader har ställts om till de mindre formaten.

Det ”glappet” är inte så alldeles enkelt att fylla med nya verksamheter, konstaterar Daniel Anderbring och anlägger fastighetsägarperspektivet:

– Här blir det ju obehagligt om behovet av retailyta blir hälften så stort. Dessutom har matbutiker betalat ganska bra. Lågprisaktörer, som till exempel Rusta och Dollarstore, vill inte betala samma hyra.

Många av lågpriskedjorna har skyndat långsamt med e-handel. I takt med att de också går ut på nätet, kan det bli kännbart i externhandelsområdena.

– De här aktörerna utgör runt en fjärdedel av externhandelsytorna. Börjar dessa drar ner på yta blir det ett stort förändringstryck. Mycket tyder faktiskt på att just fyndköp är en stark del av upplevelsehandeln, tänk på aktörer som Gekås och Rusta. Frågan är om lågprisfyndandet i sig är ett tillräckligt stark upplevelse för att driva fysiska besök?

Och parallellt finns andra skeenden:

– Inom hemelektronik, exempelvis, har nästan alla stora kedjor, utom Media markt, expansionsplaner för sitt fysiska butiksnätverk, säger Daniel Anderbring som fortsatt tror på den fysiska butiken:

– Speciellt på de aktörer som kan få de olika kanalerna att boosta varandra.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar XXL

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, det anser Paypal.

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Arkiv

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159