Krympande ytor – en handelstrend

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fortfarande höga priser på retailfastigheter och de flesta kedjor har planer för expansion av det fysiska butiksnätet. Men samtidigt: – Vad händer i externhandelsområdena när e-handel på mat och fyndvaror verkligen kommer igång?

Daniel Anderbring, forskningschef på internationella fastighetsrådgivarna Cushman and Wakefield, ställer frågan. Signalerna på en förändring i retaillandskapet har funnits länge.

– Sedan tio år tillbaka har vi sett en omdaning av marknaden när e-handelstillväxten har fått effekter, se till exempel på antalet och storleken på hemelektronikbutikerna..Samma sak gäller andra kategorier, som till exempel vitvaror, bokhandel och kläder. Sportkedjan XXL är en av få som gått åt andra hållet med större butiker, säger Daniel Anderbring.

Att Sverige är ett glest befolkat, avlångt land har räddat en del fysiska butiker, tror han:

– Svårigheten att lösa hemleveranser kostnadseffektivt är räddningen för många butikslägen.

Det finns tecken på att förändringstakten kan komma att höjas.

– Idag har dagligvarukedjorna bara ett par procent av sin försäljning online. Vad händer när mathandeln flyttar ut på nätet på allvar? Vi har ett arv av stora och ineffektiva stormarknader och butiksnät i många delar av Sverige, säger Daniel Anderbring och exemplifierar med matjättar som Coop forum, Ica Maxi och City gross.

– Historiskt har de efterfrågat ytor på 10 000 kvadratmeter. Sedan drygt fem år tillbaka vill de istället ha 5 000-6 000 kvadratmeter .Men långt ifrån alla gamla stormarknader har ställts om till de mindre formaten.

Det ”glappet” är inte så alldeles enkelt att fylla med nya verksamheter, konstaterar Daniel Anderbring och anlägger fastighetsägarperspektivet:

– Här blir det ju obehagligt om behovet av retailyta blir hälften så stort. Dessutom har matbutiker betalat ganska bra. Lågprisaktörer, som till exempel Rusta och Dollarstore, vill inte betala samma hyra.

Många av lågpriskedjorna har skyndat långsamt med e-handel. I takt med att de också går ut på nätet, kan det bli kännbart i externhandelsområdena.

– De här aktörerna utgör runt en fjärdedel av externhandelsytorna. Börjar dessa drar ner på yta blir det ett stort förändringstryck. Mycket tyder faktiskt på att just fyndköp är en stark del av upplevelsehandeln, tänk på aktörer som Gekås och Rusta. Frågan är om lågprisfyndandet i sig är ett tillräckligt stark upplevelse för att driva fysiska besök?

Och parallellt finns andra skeenden:

– Inom hemelektronik, exempelvis, har nästan alla stora kedjor, utom Media markt, expansionsplaner för sitt fysiska butiksnätverk, säger Daniel Anderbring som fortsatt tror på den fysiska butiken:

– Speciellt på de aktörer som kan få de olika kanalerna att boosta varandra.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

Påsken drog ner bygghandeln

Nyhetsbrev

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Arkiv

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Apoteket tar plats på KS

Pressbyrån på Karolinska

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Marknadsför med AI

Öppnar expressbutik i Malmö

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128