23948sdkhjf

”Handeln beroende av fysisk plats”

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Apotek och restauranger är populära etableringar i ett handelssverige som inte är lika entydigt glesbygd/stad som vi är vana vid att uppfatta landet.

– Etableringen av restauranger är extra hög i de kommuner där dagligvaruhandeln dragit ner, säger Özge Öner från Handelshögskolan i Jönköping.

Inom ramen för ett forskningsprojekt som finansierats av Handelsrådet har det kommit en färsk rapport kring kommunernas detaljhandelsmarknad. Det handlar om data från 2003-2015 och redan i rubriken ställs frågan ”Uppgång och fall?”

Slutsatsen är att detaljhandeln klarat sig bra under perioden, trots att 116 kommuner av 288 tappat befolkning. På det stora hela har utvecklingen varit positiv.
Gnesta, Ekerö och Eda är topptrion i antalet etableringar. Räknar man i detaljhandelssysselsättning hamnar Eda, Haparanda och Leksand i topp.

Sverigekartor som visar fördelning på befolkning och allehanda ekonomisk aktivitet, ser oftast likartade ut: heta områden runt storstäderna och i södra delarna av landet, avtagande norrut. För handelns del är bilden inte lika entydig. För en av slutsatserna i rapporten är att handelns geografiska förändring ser annorlunda ut jämfört med befolkningsfördelningen.

Handeln är regional och köpkraft utifrån, från en annan kommun eller från ett grannland, spelar stor roll för dynamiken.

– Handeln är fortfarande väldigt beroende av fysisk plats. Men självklart är det olika för olika varugrupper. Inköp av dagligvaror sker lokalt, för kapitalvaror är man beredd göra mer research och åka längre, säger Özge Öner som forskar på Institutet för näringslivsforskning på Handelshögskolan i Jönköping.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar XXL

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, det anser Paypal.

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Arkiv

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195