23948sdkhjf

Utmanande kvartal för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stabilt för MQ men omställningsarbete påverkade Joy negativt under det första kvartalet. Verksamheten för MQ i Norge är nu helt avvecklad.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 429 miljoner kronor (433), en minskning med 1,0 procent under första kvartalet, september till november i det brutna räkenskapsåret.

Den jämförbara försäljningen minskade med 1,9 procent. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,1 procent (63,0). Rörelseresultatet uppgick till 36 miljoner kronor (42), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,3 procent (9,7). Periodens resultat uppgick till 27 miljoner kronor (32). Kassaflödet under perioden förbättrades -6 miljoner kronor (-10).

I rapporten skriver vd Christina Ståhl att hösten varit kampanjintensiv för hela modemarknaden och sett ur det perspektivet anser hon att kedjan stått sig väl även om försäljningen backat i MQ:s butiker. För Joy ökade försäljningen i kvartalet, i jämförbara butiker och totalt. Enligt rapporten utvecklades e-handeln väl för både kedjorna.

För MQ, med en nettoomsättning på 357 miljoner kronor(362), landade rörelseresultatet på 34 miljoner kronor (34) medan Joy-kedjans, med en nettoomsättning på 72 miljoner kronor (71), resultat minskade och uppgick till 2 miljoner kronor (8). Enligt rapporten påverkades resultatet negativt av det pågående  omställningsarbetet med butikskonverteringar och införandet av externa varumärken. Dock skriver bolaget att besökstrafiken ökade i butikerna.

MQ öppnade butiker i Hallarna i Halmstad och Drottninggatan södra i Stockholm och därtill byte butikerna i Kista och Visby läge och butiken i Vågen i Örebro har byggts om. En butik för Outlet by MQ har öppnat i Jägersro i Malmö.  Inom Joy har 13 butiker byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept och butiken i Uppsala har öppnat på ny adress efter att ha varit stängd under sex månader.

Under hösten har även den sista butiken för MQ i Norge stängt och verksamheten är avvecklad och därtill har arbetet med att bygga om Joy fortsatt. Totalt är 36 av kedjans 53 butiker nu uppgraderade.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Nyhetsbrev

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Arkiv

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.127