23948sdkhjf

Inredningskedjan slimmar centralt

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Komprimerade butiker – trenden är tydlig. Nu sällar sig Lagerhaus till de detaljhandelskedjor som vill komplettera sitt butiksutbud med mindre och mer centralt belägna enheter.

Lagom till Black friday öppnar Lagerhaus ett nytt expresskoncept på Åhléns city i Stockholm. Ytan är på 45 kvadratmeter.

Läs också: Lagerhaus byter hus

– Ett mer begränsat sortiment gör att vi kan tacka ja till mindre butikslokaler. Med ny kostnadskostym kan vi etablera oss på nya högtrafikerade lägen, som tunnelbanan, centralstationer eller flygplatser, säger vd Caroline Hjelte.

Expresskonceptet kommer att få en egen logga och vara en öppen yta på varuhuset, där betalningen sker i Åhléns egna kassor.

En snittbutik hos kedjan ligger idag på 400 kvadratmeter.

– Vi vill successivt gå över till en snittyta på på 250-300. Samtidigt som vi nyetablerar och omlokaliserar så lägger vi ner ett större arbete på att ytoptimera befintliga butiker, säger Caroline Hjelte.

Läs också: Lagerhaus kommer till Sergelgatan

Under november och december öppnar kedjan ytterligare butiker, i gängse format. Klara för öppning är Vällingby centrum, Bromma Blocks, Jönköping City och A6 center. I mitten på november öppnar kedjan också på Sergelgatan i Stockholm i två plan.
Vid årets slut kommer kedjan att ha totalt 45 helägda butiker, varav sex finns i Norge, och nordisk e-handel.

Nu i höst har kedjan också börjat rulla ut ett nytt molnbaserat kassasystem i butikerna. Lagom till Black friday var det körklart i Sverige, i Norge andra veckan i december.
Lösningen baseras på självutcheckning, där kunderna skannar av streckkodsmärkta varor och sedan betalar kontantlöst med kort, Swish, mobil eller faktura.

– Det blir fler betalpunkter per butik, konstaterar Bradley Coyne, digitalt ansvarig på kedjan.

Var butik kommer att ha kvar en manuellt bemannad kassa som tar kontanter.
Systemet gör det möjligt att lagersaldot stäms av i realtid över alla kanaler

Läs också: Ny vd för Lagerhaus – lämnar MQ

– Därmed är det också alltid aktuellt, och kunden slipper komma till butiken och upptäcka att en vara är slutsåld fast lagersaldot online sa något annat.

All datalagring sker i molnet via Amazon cloud, och inget i den enskilda butiken.

– Det gör att vi inte är sårbara för en datakrash och kan skicka ut snabba uppdateringar till kassan, säger Bradley Coyne och fortsätter:

– Däremot är varje butik beroende av internet men i mån av risk för internet nedtid så har vi investerat i en lösning som gör det möjligt att hantera ett antal tusen order och betaltransaktioner offline.

I förlängningen ska systemet möjliggöra köp av kedjans hela nätsortiment i butik, via webben, för hemkörning eller butiksuthämtning.

– Framöver kan man också tänka sig att ersätta streckkoderna med qr-koder, säger Bradley Coyne.

Qr-koderna är visserligen dyrare, men informationstätare och kan exempelvis, om de sitter på varans förpackning, vid en scanning inte bara berätta pris och produkt utan också ge information om förpackningens innehåll. Den kan också lättare uppdateras när det gäller prisändringar och kampanjer.

Förra året omsatte hela Lagerhauskoncernen 390 miljoner kronor. I år är prognosen att omsättningen landar på 420 miljoner.

Lagerhaus, med försäljning i Sverige i butik och på webb och försäljning av varor till Norge, omsatte 360,4 miljoner kronor förra året med en förlust på 36,5 miljoner kronor.

– Det negativa resultatet berodde främst på omstruktureringskostnader i koncernen som också följer med för 2017 och kommer att ge ett minusresultat även i år, säger Caroline Hjelte.

I april fick Lagerhaus nya ägare, när Axstores sålde till investmentbolaget Novax. Ägarförändringen har bland annat fört med sig kostnader för att göra Lagerhaus till ett fristående bolag.

Mer om: Lagerhaus
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Nyhetsbrev

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Arkiv

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Paradiset med ny majoritetsägare

Nygammal ägare driver JC vidare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.137