23948sdkhjf

Inredningskedjan slimmar centralt

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Komprimerade butiker – trenden är tydlig. Nu sällar sig Lagerhaus till de detaljhandelskedjor som vill komplettera sitt butiksutbud med mindre och mer centralt belägna enheter.

Lagom till Black friday öppnar Lagerhaus ett nytt expresskoncept på Åhléns city i Stockholm. Ytan är på 45 kvadratmeter.

Läs också: Här dyker Lagerhaus också upp

– Ett mer begränsat sortiment gör att vi kan tacka ja till mindre butikslokaler. Med ny kostnadskostym kan vi etablera oss på nya högtrafikerade lägen, som tunnelbanan, centralstationer eller flygplatser, säger vd Caroline Hjelte.

Expresskonceptet kommer att få en egen logga och vara en öppen yta på varuhuset, där betalningen sker i Åhléns egna kassor.

En snittbutik hos kedjan ligger idag på 400 kvadratmeter.

– Vi vill successivt gå över till en snittyta på på 250-300. Samtidigt som vi nyetablerar och omlokaliserar så lägger vi ner ett större arbete på att ytoptimera befintliga butiker, säger Caroline Hjelte.

Läs också: Pop up-butik gav mersmak – nu öppnar kedjan fler

Under november och december öppnar kedjan ytterligare butiker, i gängse format. Klara för öppning är Vällingby centrum, Bromma Blocks, Jönköping City och A6 center. I mitten på november öppnar kedjan också på Sergelgatan i Stockholm i två plan.
Vid årets slut kommer kedjan att ha totalt 45 helägda butiker, varav sex finns i Norge, och nordisk e-handel.

Nu i höst har kedjan också börjat rulla ut ett nytt molnbaserat kassasystem i butikerna. Lagom till Black friday var det körklart i Sverige, i Norge andra veckan i december.
Lösningen baseras på självutcheckning, där kunderna skannar av streckkodsmärkta varor och sedan betalar kontantlöst med kort, Swish, mobil eller faktura.

– Det blir fler betalpunkter per butik, konstaterar Bradley Coyne, digitalt ansvarig på kedjan.

Var butik kommer att ha kvar en manuellt bemannad kassa som tar kontanter.
Systemet gör det möjligt att lagersaldot stäms av i realtid över alla kanaler

Läs också: Lagerhaus öppnar pop up-butik

– Därmed är det också alltid aktuellt, och kunden slipper komma till butiken och upptäcka att en vara är slutsåld fast lagersaldot online sa något annat.

All datalagring sker i molnet via Amazon cloud, och inget i den enskilda butiken.

– Det gör att vi inte är sårbara för en datakrash och kan skicka ut snabba uppdateringar till kassan, säger Bradley Coyne och fortsätter:

– Däremot är varje butik beroende av internet men i mån av risk för internet nedtid så har vi investerat i en lösning som gör det möjligt att hantera ett antal tusen order och betaltransaktioner offline.

Läs också: Ny vd för Lagerhaus – lämnar MQ

I förlängningen ska systemet möjliggöra köp av kedjans hela nätsortiment i butik, via webben, för hemkörning eller butiksuthämtning.

– Framöver kan man också tänka sig att ersätta streckkoderna med qr-koder, säger Bradley Coyne.

Qr-koderna är visserligen dyrare, men informationstätare och kan exempelvis, om de sitter på varans förpackning, vid en scanning inte bara berätta pris och produkt utan också ge information om förpackningens innehåll. Den kan också lättare uppdateras när det gäller prisändringar och kampanjer.

Förra året omsatte hela Lagerhauskoncernen 390 miljoner kronor. I år är prognosen att omsättningen landar på 420 miljoner.

Läs också: Lagerhaus byter hus

Lagerhaus, med försäljning i Sverige i butik och på webb och försäljning av varor till Norge, omsatte 360,4 miljoner kronor förra året med en förlust på 36,5 miljoner kronor.

– Det negativa resultatet berodde främst på omstruktureringskostnader i koncernen som också följer med för 2017 och kommer att ge ett minusresultat även i år, säger Caroline Hjelte.

I april fick Lagerhaus nya ägare, när Axstores sålde till investmentbolaget Novax. Ägarförändringen har bland annat fört med sig kostnader för att göra Lagerhaus till ett fristående bolag.

Mer om: Lagerhaus
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Apotea bästa nätbutik – igen

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Så sålde Clas Ohlson

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.188