Inredningskedjan slimmar centralt

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Komprimerade butiker – trenden är tydlig. Nu sällar sig Lagerhaus till de detaljhandelskedjor som vill komplettera sitt butiksutbud med mindre och mer centralt belägna enheter.

Lagom till Black friday öppnar Lagerhaus ett nytt expresskoncept på Åhléns city i Stockholm. Ytan är på 45 kvadratmeter.

Läs också: Lagerhaus byter hus

– Ett mer begränsat sortiment gör att vi kan tacka ja till mindre butikslokaler. Med ny kostnadskostym kan vi etablera oss på nya högtrafikerade lägen, som tunnelbanan, centralstationer eller flygplatser, säger vd Caroline Hjelte.

Expresskonceptet kommer att få en egen logga och vara en öppen yta på varuhuset, där betalningen sker i Åhléns egna kassor.

En snittbutik hos kedjan ligger idag på 400 kvadratmeter.

– Vi vill successivt gå över till en snittyta på på 250-300. Samtidigt som vi nyetablerar och omlokaliserar så lägger vi ner ett större arbete på att ytoptimera befintliga butiker, säger Caroline Hjelte.

Läs också: Lagerhaus kommer till Sergelgatan

Under november och december öppnar kedjan ytterligare butiker, i gängse format. Klara för öppning är Vällingby centrum, Bromma Blocks, Jönköping City och A6 center. I mitten på november öppnar kedjan också på Sergelgatan i Stockholm i två plan.
Vid årets slut kommer kedjan att ha totalt 45 helägda butiker, varav sex finns i Norge, och nordisk e-handel.

Nu i höst har kedjan också börjat rulla ut ett nytt molnbaserat kassasystem i butikerna. Lagom till Black friday var det körklart i Sverige, i Norge andra veckan i december.
Lösningen baseras på självutcheckning, där kunderna skannar av streckkodsmärkta varor och sedan betalar kontantlöst med kort, Swish, mobil eller faktura.

– Det blir fler betalpunkter per butik, konstaterar Bradley Coyne, digitalt ansvarig på kedjan.

Var butik kommer att ha kvar en manuellt bemannad kassa som tar kontanter.
Systemet gör det möjligt att lagersaldot stäms av i realtid över alla kanaler

– Därmed är det också alltid aktuellt, och kunden slipper komma till butiken och upptäcka att en vara är slutsåld fast lagersaldot online sa något annat.

All datalagring sker i molnet via Amazon cloud, och inget i den enskilda butiken.

– Det gör att vi inte är sårbara för en datakrash och kan skicka ut snabba uppdateringar till kassan, säger Bradley Coyne och fortsätter:

– Däremot är varje butik beroende av internet men i mån av risk för internet nedtid så har vi investerat i en lösning som gör det möjligt att hantera ett antal tusen order och betaltransaktioner offline.

I förlängningen ska systemet möjliggöra köp av kedjans hela nätsortiment i butik, via webben, för hemkörning eller butiksuthämtning.

– Framöver kan man också tänka sig att ersätta streckkoderna med qr-koder, säger Bradley Coyne.

Qr-koderna är visserligen dyrare, men informationstätare och kan exempelvis, om de sitter på varans förpackning, vid en scanning inte bara berätta pris och produkt utan också ge information om förpackningens innehåll. Den kan också lättare uppdateras när det gäller prisändringar och kampanjer.

Förra året omsatte hela Lagerhauskoncernen 390 miljoner kronor. I år är prognosen att omsättningen landar på 420 miljoner.

Lagerhaus, med försäljning i Sverige i butik och på webb och försäljning av varor till Norge, omsatte 360,4 miljoner kronor förra året med en förlust på 36,5 miljoner kronor.

– Det negativa resultatet berodde främst på omstruktureringskostnader i koncernen som också följer med för 2017 och kommer att ge ett minusresultat även i år, säger Caroline Hjelte.

I april fick Lagerhaus nya ägare, när Axstores sålde till investmentbolaget Novax. Ägarförändringen har bland annat fört med sig kostnader för att göra Lagerhaus till ett fristående bolag.

Mer om: Lagerhaus


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Apoteket tar plats på KS

Svagt uppåt för Strongpoint

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Han lämnar också Nelly

Nyhetsbrev

Pressbyrån på Karolinska

Arkiv

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Jysk växer i Blekinge

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Teater blir cykelbutik

Öppnar nytt i Sölvesborg

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147