23948sdkhjf

Inredningskedjan slimmar centralt

Komprimerade butiker – trenden är tydlig. Nu sällar sig Lagerhaus till de detaljhandelskedjor som vill komplettera sitt butiksutbud med mindre och mer centralt belägna enheter.

Lagom till Black friday öppnar Lagerhaus ett nytt expresskoncept på Åhléns city i Stockholm. Ytan är på 45 kvadratmeter.

– Ett mer begränsat sortiment gör att vi kan tacka ja till mindre butikslokaler. Med ny kostnadskostym kan vi etablera oss på nya högtrafikerade lägen, som tunnelbanan, centralstationer eller flygplatser, säger vd Caroline Hjelte.

Expresskonceptet kommer att få en egen logga och vara en öppen yta på varuhuset, där betalningen sker i Åhléns egna kassor.

En snittbutik hos kedjan ligger idag på 400 kvadratmeter.

– Vi vill successivt gå över till en snittyta på på 250-300. Samtidigt som vi nyetablerar och omlokaliserar så lägger vi ner ett större arbete på att ytoptimera befintliga butiker, säger Caroline Hjelte.

Under november och december öppnar kedjan ytterligare butiker, i gängse format. Klara för öppning är Vällingby centrum, Bromma Blocks, Jönköping City och A6 center. I mitten på november öppnar kedjan också på Sergelgatan i Stockholm i två plan.
Vid årets slut kommer kedjan att ha totalt 45 helägda butiker, varav sex finns i Norge, och nordisk e-handel.

Nu i höst har kedjan också börjat rulla ut ett nytt molnbaserat kassasystem i butikerna. Lagom till Black friday var det körklart i Sverige, i Norge andra veckan i december.
Lösningen baseras på självutcheckning, där kunderna skannar av streckkodsmärkta varor och sedan betalar kontantlöst med kort, Swish, mobil eller faktura.

– Det blir fler betalpunkter per butik, konstaterar Bradley Coyne, digitalt ansvarig på kedjan.

Var butik kommer att ha kvar en manuellt bemannad kassa som tar kontanter.
Systemet gör det möjligt att lagersaldot stäms av i realtid över alla kanaler

– Därmed är det också alltid aktuellt, och kunden slipper komma till butiken och upptäcka att en vara är slutsåld fast lagersaldot online sa något annat.

All datalagring sker i molnet via Amazon cloud, och inget i den enskilda butiken.

– Det gör att vi inte är sårbara för en datakrash och kan skicka ut snabba uppdateringar till kassan, säger Bradley Coyne och fortsätter:

– Däremot är varje butik beroende av internet men i mån av risk för internet nedtid så har vi investerat i en lösning som gör det möjligt att hantera ett antal tusen order och betaltransaktioner offline.

I förlängningen ska systemet möjliggöra köp av kedjans hela nätsortiment i butik, via webben, för hemkörning eller butiksuthämtning.

– Framöver kan man också tänka sig att ersätta streckkoderna med qr-koder, säger Bradley Coyne.

Qr-koderna är visserligen dyrare, men informationstätare och kan exempelvis, om de sitter på varans förpackning, vid en scanning inte bara berätta pris och produkt utan också ge information om förpackningens innehåll. Den kan också lättare uppdateras när det gäller prisändringar och kampanjer.

Förra året omsatte hela Lagerhauskoncernen 390 miljoner kronor. I år är prognosen att omsättningen landar på 420 miljoner.

Lagerhaus, med försäljning i Sverige i butik och på webb och försäljning av varor till Norge, omsatte 360,4 miljoner kronor förra året med en förlust på 36,5 miljoner kronor.

– Det negativa resultatet berodde främst på omstruktureringskostnader i koncernen som också följer med för 2017 och kommer att ge ett minusresultat även i år, säger Caroline Hjelte.

I april fick Lagerhaus nya ägare, när Axstores sålde till investmentbolaget Novax. Ägarförändringen har bland annat fört med sig kostnader för att göra Lagerhaus till ett fristående bolag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094