Butiken förstahandsval vid julstrul

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

I genomsnitt två timmar och 20 minuter. Så mycket lägger svensken på kundservice relaterat till byten och återköp i samband med julhandeln.

När problem uppstår, då väljer man helt personlig kontakt i butik. Det visar en färsk rapport från IFS.

I extremfall kan tidsåtgången vara så mycket som tio timmar för att reda upp julklappsstrulet: returer eller byten av julklappar, eller tekniska frågor om hur en produkt fungerar eller ska användas.

Personligt vid problem
Telefonköer är största irritationsmomentet och tidstjuven.
När problem har uppstått föredras den mänskliga kontakten, visar undersökningen.
När det kommer till återköp och returer föredrar sex av tio svenskar att få personlig service direkt i butik.

På distans föredrar vi att prata med någon i telefon för att lösa våra problem, strax följt av e-post för kommunikationen.

Robot inte jullösning
Tekniker som support via sociala medier, chattbotar eller formulär online är något väldigt få av de tillfrågade vill ha att göra med när det kommer till returer och återköp.

– Det är tydligt hur viktig kundservice och, inte minst, hur en dålig sådan påverkar hela köpupplevelsen, särskilt under den hektiska julhandeln. En dålig upplevelse leder i värsta fall till att kunden undviker såväl butiken som varumärket vid framtida köp, säger Ulf Tillander, global retailchef på IFS.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Butiken får el från taket

Arkiv

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2