23948sdkhjf

Butiken förstahandsval vid julstrul

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

I genomsnitt två timmar och 20 minuter. Så mycket lägger svensken på kundservice relaterat till byten och återköp i samband med julhandeln.

När problem uppstår, då väljer man helt personlig kontakt i butik. Det visar en färsk rapport från IFS.

I extremfall kan tidsåtgången vara så mycket som tio timmar för att reda upp julklappsstrulet: returer eller byten av julklappar, eller tekniska frågor om hur en produkt fungerar eller ska användas.

Personligt vid problem
Telefonköer är största irritationsmomentet och tidstjuven.
När problem har uppstått föredras den mänskliga kontakten, visar undersökningen.
När det kommer till återköp och returer föredrar sex av tio svenskar att få personlig service direkt i butik.

På distans föredrar vi att prata med någon i telefon för att lösa våra problem, strax följt av e-post för kommunikationen.

Robot inte jullösning
Tekniker som support via sociala medier, chattbotar eller formulär online är något väldigt få av de tillfrågade vill ha att göra med när det kommer till returer och återköp.

– Det är tydligt hur viktig kundservice och, inte minst, hur en dålig sådan påverkar hela köpupplevelsen, särskilt under den hektiska julhandeln. En dålig upplevelse leder i värsta fall till att kunden undviker såväl butiken som varumärket vid framtida köp, säger Ulf Tillander, global retailchef på IFS.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Bygghandeln minskar – men ökar

Nyhetsbrev

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Butikskoncept i konkurs

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11