23948sdkhjf

Butiken förstahandsval vid julstrul

I genomsnitt två timmar och 20 minuter. Så mycket lägger svensken på kundservice relaterat till byten och återköp i samband med julhandeln.

När problem uppstår, då väljer man helt personlig kontakt i butik. Det visar en färsk rapport från IFS.

I extremfall kan tidsåtgången vara så mycket som tio timmar för att reda upp julklappsstrulet: returer eller byten av julklappar, eller tekniska frågor om hur en produkt fungerar eller ska användas.

Personligt vid problem
Telefonköer är största irritationsmomentet och tidstjuven.
När problem har uppstått föredras den mänskliga kontakten, visar undersökningen.
När det kommer till återköp och returer föredrar sex av tio svenskar att få personlig service direkt i butik.

På distans föredrar vi att prata med någon i telefon för att lösa våra problem, strax följt av e-post för kommunikationen.

Robot inte jullösning
Tekniker som support via sociala medier, chattbotar eller formulär online är något väldigt få av de tillfrågade vill ha att göra med när det kommer till returer och återköp.

– Det är tydligt hur viktig kundservice och, inte minst, hur en dålig sådan påverkar hela köpupplevelsen, särskilt under den hektiska julhandeln. En dålig upplevelse leder i värsta fall till att kunden undviker såväl butiken som varumärket vid framtida köp, säger Ulf Tillander, global retailchef på IFS.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093