De kopplar upp butiken

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Zeta display gör butikerna digitala.

– Vi hjälper till att flytta in e-handeln i butik, säger Leif Liljebrunn.

Han är vd för bolaget som började med digitala hyllkantsetiketter och butiks-tv och nu är ett mjukvaruföretag i marknadskommunikationsbranschen.

Vägen har gått över digitala bildskärmar fram till dagens lösningar där online och offline knyts samman i butikens interaktiva skärmar, mobiltelefonköp, minut-rörliga priser som samvarierar med vädret, videoväggar och informationsflöden i sociala medier.

– Framtidens butik är en mindre och mer digital, interaktiv och individanpassad butik. Retail måste nyttja tekniken bättre och automatisera kommunikationen, säger Leif Liljebrunn, som är övertygad om att det är enklare att ta in online i den fysiska butiken än vice versa.

– Det är både dyrt och riskabelt för en e-handlare att komplettera med fysiska butiker. Det är enklare för en retailer som har ett befintlig butiksnät att digitalt börja kommunicera med konsumenten.

Bolaget är med som leverantör när sportkedjan Stadium rullar ut en digital giv i sina butiker. E-handeln tas till butiksgolvet när kunder och personal via skärmar i butiken får tillgång till hela centrallagret. Priserna kan läsas av med handscannrar. Den kund som inte vill betala i kassan och ta med varan hem direkt lägger beställningen i butiken och får hemleverans eller leverans till annan butik. Det digitala utbudet är anpassad efter kundpreferenser.

Butiksinnehavaren kan logga in på skärmen för att exempelvis se vad kunderna klickat på, vad och hur mycket de handlat för. Tekniken är direktkopplat till lagersaldot.

Inspirationsskärmar med rörliga media skapar känsla och bygger varumärke i butiken. Innehållet kan anpassas efter tillfället; efter veckodag, om det regnar ute eller är fler kvinnor än i lokalen.

Det senaste året har pressmeddelanden kring Zeta displays uppköp duggat tätt. Man har köpt motsvarande konkurrenter i både Finland och Norge. Senaste förvärven är norska Liveqube som arbetar med musik i butik och holländska QYN som specialiserar sig på digital signage.

– Våra kunder ställer ökade krav på att vi kan tillhandahålla helhetslösningar, i många fall på europeisk nivå, säger Leif Liljebrunn som flaggar för fler uppköp.

I takt med att butiks- och servicehandeln satsar mer av budgeten på digital kommunikation känner Zeta display av ökande efterfrågan. Första halvåret i år ökade nettoomsättningen med 61 procent. Vinsterna har stadigt ökat sedan 2015, då bolaget efter några år med förluster omorganiserade.

I början på december började bolaget handlas på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

– Noteringen på Nasdaq Stockholm är en viktig milstolpe för ZetaDisplay och ett resultat av vårt målmedvetna arbete då vi breddat verksamheten såväl geografiskt som vertikalt. Genom listbytet når ni en annan typ av långsiktiga institutionella ägare som kan stödja oss i vår tillväxtresa, säger Leif Liljebrunn.

Hur ser det då ut med möjligheten till digital kommunikation i butik för mindre aktörer som inte har den stora plånboken?

– I takt med att lösningarna blivit enklare och billigare, och att mycket av tekniken läggs i molnet, möter vi också mindre kedjor idag. Den tekniska utvecklingen gör tekniken mer tillgänglig och billigare, liksom möjligheten att själv skapa mer av innehållet på displayerna, säger Leif Liljebrunn.

Mer om: Zeta Display


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172