De kopplar upp butiken

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Zeta display gör butikerna digitala.

– Vi hjälper till att flytta in e-handeln i butik, säger Leif Liljebrunn.

Han är vd för bolaget som började med digitala hyllkantsetiketter och butiks-tv och nu är ett mjukvaruföretag i marknadskommunikationsbranschen.

Vägen har gått över digitala bildskärmar fram till dagens lösningar där online och offline knyts samman i butikens interaktiva skärmar, mobiltelefonköp, minut-rörliga priser som samvarierar med vädret, videoväggar och informationsflöden i sociala medier.

– Framtidens butik är en mindre och mer digital, interaktiv och individanpassad butik. Retail måste nyttja tekniken bättre och automatisera kommunikationen, säger Leif Liljebrunn, som är övertygad om att det är enklare att ta in online i den fysiska butiken än vice versa.

– Det är både dyrt och riskabelt för en e-handlare att komplettera med fysiska butiker. Det är enklare för en retailer som har ett befintlig butiksnät att digitalt börja kommunicera med konsumenten.

Bolaget är med som leverantör när sportkedjan Stadium rullar ut en digital giv i sina butiker. E-handeln tas till butiksgolvet när kunder och personal via skärmar i butiken får tillgång till hela centrallagret. Priserna kan läsas av med handscannrar. Den kund som inte vill betala i kassan och ta med varan hem direkt lägger beställningen i butiken och får hemleverans eller leverans till annan butik. Det digitala utbudet är anpassad efter kundpreferenser.

Butiksinnehavaren kan logga in på skärmen för att exempelvis se vad kunderna klickat på, vad och hur mycket de handlat för. Tekniken är direktkopplat till lagersaldot.

Inspirationsskärmar med rörliga media skapar känsla och bygger varumärke i butiken. Innehållet kan anpassas efter tillfället; efter veckodag, om det regnar ute eller är fler kvinnor än i lokalen.

Det senaste året har pressmeddelanden kring Zeta displays uppköp duggat tätt. Man har köpt motsvarande konkurrenter i både Finland och Norge. Senaste förvärven är norska Liveqube som arbetar med musik i butik och holländska QYN som specialiserar sig på digital signage.

– Våra kunder ställer ökade krav på att vi kan tillhandahålla helhetslösningar, i många fall på europeisk nivå, säger Leif Liljebrunn som flaggar för fler uppköp.

I takt med att butiks- och servicehandeln satsar mer av budgeten på digital kommunikation känner Zeta display av ökande efterfrågan. Första halvåret i år ökade nettoomsättningen med 61 procent. Vinsterna har stadigt ökat sedan 2015, då bolaget efter några år med förluster omorganiserade.

I början på december började bolaget handlas på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

– Noteringen på Nasdaq Stockholm är en viktig milstolpe för ZetaDisplay och ett resultat av vårt målmedvetna arbete då vi breddat verksamheten såväl geografiskt som vertikalt. Genom listbytet når ni en annan typ av långsiktiga institutionella ägare som kan stödja oss i vår tillväxtresa, säger Leif Liljebrunn.

Hur ser det då ut med möjligheten till digital kommunikation i butik för mindre aktörer som inte har den stora plånboken?

– I takt med att lösningarna blivit enklare och billigare, och att mycket av tekniken läggs i molnet, möter vi också mindre kedjor idag. Den tekniska utvecklingen gör tekniken mer tillgänglig och billigare, liksom möjligheten att själv skapa mer av innehållet på displayerna, säger Leif Liljebrunn.

Mer om: Zeta Display


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Helomvändning krävs för Lindex

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pricer ökar omsättningen

Nya chefer på Loomis

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Hoppfulla ministrar efter möte

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.78