23948sdkhjf

”Vi tror på utvalda butikslägen”

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Babyshops verksamheten har växt kraftigt, både organiskt och genom förvärv. Nu i sommar blev det klart med köpet av Lekmer från Qliro group som haft bolaget sedan 2010.

Köpeskillingen var 90 miljoner för bolaget som då omsatte över en halv miljard, men med en förlust på 82 miljoner 2016. Problem vid lagret i Arlandastad hade tyngt verksamheten.

Läs också: Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Efter köpet flyttades logistiken raskt till Babyshops eget lager i Jönköping. Med gott resultat: Babyshop har under hösten lyckats få upp resultatet för den här delen av verksamheten på plus.

2013 köpte Babyshop Oiidesign, en svensk barnklädessajt med märkeskläder som både säljer till slutkonsument och till andra återförsäljare. På hösten året därefter var det dags igen: man förvärvade Storbritanniens största e-handlare inom barnkläder: AlexAndAlexa.com.

– På två veckor byggde vi om deras it-plattform, logistik-, kassa- och affärssystem. En process som vanligtvis kan ta upp till flera år att genomföra.

2015 införlivades norska Babyshop.no. Då fick man också ”på köpet” ett rejält butiksnät, efter att sedan tidigare enbart haft flaggskeppsbutiken i Sturegallerian i Stockholm.

Läs också: Babyshop över en miljard i omsättning

– Överlag tror jag inte på alltför stora fysiska butiksnät, vi ska expandera online. Men med ett starkt koncept kan några väl utvalda butikslägen vara positivt.

– Jag hävdar bestämt att det är svårare att driva e-handel än fysiska butiker. E-handel är hundra olika saker där det är mer komplicerat att få alla flöden att stämma samtidigt, säger Marcus Tagesson.

Det kostar att växa. Marcus Tagesson beskriver verksamheten ”som världens största inom sitt segment”.

– Vi var lönsamma de första sju åren. Sedan har vi valt att expandera och det kostar. Men vi känner oss trygga med det operativa resultatet, säger Marcus Tagesson som siktar på en årsomsättning för hela gruppen på en bra bit över en miljard kronor i år.

Läs också: Ny ordförande på Babyshop

För 2017 kommer resultatet att landa under nollan, köpet av Lekmer tynger resultatet. Prognosen för 2018 är vinst:

– Vi går mot vinst på helåret för hela Babyshop, säger Marcus Tagesson.

Med just bilbarnstolar och barnvagnar är det en hel del teknik involverat. Att ge den servicen online – på mejl, chatt eller över telefon – utan att kunden får klämma och känna är en utmaning.

– Vi gör nu en stor satsning på kundtjänst, där vi satsar på innehåll som bättre bilder och instruktion men också på att kundtjänsten har fysiska exemplar som de kan demonstrera över telefon för kunden. Vi vill kunna erbjuda en tjänst som ligger så nära fysiska handel som möjligt.

Läs mer: Väloljad logistik e-kometens fundament

Mer om: Babyshop
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Nyhetsbrev

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Arkiv

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Han förenar tre kedjor i en butik

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.131