23948sdkhjf

Här sköter kunden betalningen själv

– Vad jag vet var vi först i världen med självutcheckning i modebranschen, säger lågprismodekedjans Club Xprs grundare Victor Appelqvist.

– Vår självutcheckningsidé var en del av konceptet redan från starten. Dels för att markera våra låga priser, eftersom man får göra mer själv, dels för att sticka ut och ha ett nytänkande synsätt i butik. 

Hur har kunderna tagit emot det?
– I Sverige har vi ju vant oss vid att göra mycket själva i andra sammanhang och andra typer av köp eller butiker. Steget till att göra det i klädbranschen är väl inte jättestort. Jag trodde att vi skulle höra mera negativt om det i början, men det har uteblivit. Väldigt många kunder hos oss tycker till och med att självscanningen är roligt.

Läs också: Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Kedjan är också kontantfri!
– Det har vi varit från start, och det har också fallit mycket väl ut. Såklart har det krävts inkörningsperioder och kompletterande pusselbitar men vi har kört på med vår idé och det har fungerat bra.
Hur står självutcheckningen i relation till övrig service i butiken?
– En anledning till att vi har självutcheckning är just att kunna minska personaltiden runt kassan och fokusera på att fylla på varor istället. I våra låga priser ryms inte personlig service i den grad som man kan förvänta sig hos andra. Och självklart hjälper vi till i vår helpdesk bredvid utcheckningsdiskarna, även om många väljer att scanna och packa själva.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078