23948sdkhjf

Här sköter kunden betalningen själv

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vad jag vet var vi först i världen med självutcheckning i modebranschen, säger lågprismodekedjans Club Xprs grundare Victor Appelqvist.

– Vår självutcheckningsidé var en del av konceptet redan från starten. Dels för att markera våra låga priser, eftersom man får göra mer själv, dels för att sticka ut och ha ett nytänkande synsätt i butik. 

Hur har kunderna tagit emot det?
– I Sverige har vi ju vant oss vid att göra mycket själva i andra sammanhang och andra typer av köp eller butiker. Steget till att göra det i klädbranschen är väl inte jättestort. Jag trodde att vi skulle höra mera negativt om det i början, men det har uteblivit. Väldigt många kunder hos oss tycker till och med att självscanningen är roligt.

Läs också: Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"
Kedjan är också kontantfri!
– Det har vi varit från start, och det har också fallit mycket väl ut. Såklart har det krävts inkörningsperioder och kompletterande pusselbitar men vi har kört på med vår idé och det har fungerat bra.
Hur står självutcheckningen i relation till övrig service i butiken?
– En anledning till att vi har självutcheckning är just att kunna minska personaltiden runt kassan och fokusera på att fylla på varor istället. I våra låga priser ryms inte personlig service i den grad som man kan förvänta sig hos andra. Och självklart hjälper vi till i vår helpdesk bredvid utcheckningsdiskarna, även om många väljer att scanna och packa själva.

Mer om: Club Xprs
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Microsoft köper mark i Sverige

Flera finalister i marknadsföringstävling

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163